Babel Music XP. Hudba, u které zapomínáte dýchat

Reportáž z veletrhu world music Babel XP v jihofrancouzském přístavu Marseille.

Na otázku, jak bylo v Marseille, neexistuje žádná jiná odpověď, než že znovu dobře. V loňském roce se veletrh konal po šestileté nucené přestávce zaviněné nedostatkem financí a ztrátou podpory ze strany regionu a už tehdy byly znát ambice znovu nastartované akce stát se středomořským centrem world music poskytující umělcům odrazový můstek pro jejich kariéry. „Ve světě hudby se věci posouvají hlavně tehdy, když se lidé setkávají,“ prohlásil na úvod ředitel veletrhu Olivier Rey spokojený z pohledu na soupisku zhruba dvou tisíc delegátů, kteří se do Marseille sjeli ze všech koutů planety, aby si během konferencí, přednášek a workshopů vyměnili názory na hudební ekosystém, kterému se říká world music a jehož filosofii nejlépe porozumíte, když do něho vstoupíte. Třeba s výtečnou libanonskou skupinou Sanam, propojující postrock s tradiční arabskou hudbou a elektrické kytary s loutnou buzuki. Loni šestice z Bejrútu debutovala albem Awoken by an Angel a takřka okamžitě na sebe strhla velkou pozornost.

Pokud sebou vezmete do Marseille někoho, kdo s ní neměl ještě tu čest, vaše zážitky se znásobí. Zatímco dotyčný k vaší radosti nad barevnou krásou jihofrancouzského přístavního města žasne úplně stejně jako vy při první návštěvě, vám přitom dochází, jak je neokoukatelné a vlastně pokaždé jiné. To bude tím, jak se do jeho historie, architektury, jazykové pestrosti a gastronomie silně promítly kulturní vazby s Evropou, Blízkým východem a severní Afrikou, takže získalo takřka nepopsatelnou svobodomyslnou identitu. Pro místní představuje milovanou a autoritám vzdorující Mademoiselle Marseille, která své trubadury nechávala vždycky zpívat ve středověké okcitánštině, dnes takřka výhradním jazyku provensálských polyfonních sborů. Jedná se o novodobý vynález Manu Therona, lídra světoznámé skupiny Lo Cor de la Plana. Ta už sice neexistuje, má však mnoho následovníků, a protože Manu Theron patří do dramaturgického týmu veletrhu, v programu nesměl žádný okcitánsky zpívající sbor chybět. Belugueta pochází z Toulouse a má se to s ním jako s Marseille: tahle polyfonní nádhera se nikdy neoposlouchá.

Na běžné festivaly se jezdí za hvězdami a dobře známými kapelami, na veletrhy zase objevovat ty zcela nové. Ne že byste vůbec žádnou neznali, to snad ne, nicméně vidět je na koncertu se vám dosud nepoštěstilo, protože je, přehnaně řečeno, znáte jen vy a pár spřízněných duší, což zrovna není ideální předpoklad, aby hrály někde ve vašem okolí. A protože mezi promotéry, odborníky a festivalové organizátory, kteří se do Marseille sjíždějí, pravidelně patří také našinci, ti nejzajímavější hudebníci se brzy určitě objeví i v České republice. U někoho tak dravého jako je haitský raper a básník Vox Sambou si na to navíc můžete rovnou vsadit. Do funky dravé kapely okamžitě uvádějící sál do tanečního šílenství ke všemu patřila také hostující zpěvačka Malika Tirolien z karibského ostrova Guadeloupe, jinak známá z projektu Bokanté.

Pro veletrh Babel XP je charakteristická snaha představit hudbu v co největší stylové a žánrové šíři a vyzdvihnout nevšední umělecké projekty, na které si v dnešní uspěchané době posluchači nacházejí čas čím dál méně. Týkalo se to třeba osmičlenného ansámblu hráčů na skotské a bretonské dudy a dechový nástroj bombard uvádějící pod vedením Erwana Keraveca ranou tvorbu amerického skladatele Philipa Glasse. A protože ansámbl otevře 15. května pražský festival Respect, neměli byste zaváhat. Doslova magický zážitek přineslo vystoupení arménského souboru The Naghash Ensemble dirigovaného od klavíru Johnem Hodianem. Pro flétnu duduk, loutnu oud, perkuse a tři operní zpěvačky složil hudbu na poezii arménského básníka a kněze Mkrticha Naghashe z 15. století a mystické verše přenesl do století jednadvacátého.

Francouzská hráčka na knoflíkovou harmoniku bandoneon Louise Jallu studovala tango nuevo legendárního argentinského skladatele Astora Piazzolly tak dlouho, až si byla jistá, že ho dokáže zahrát zcela po svém. Zanesla do něho jazz, francouzský šanson a jemné dotyky rocku.

Pro nedostatek času nelze vyjmenovat, koho autor tohoto pořadu slyšel a co se mu nejvíc líbilo, proto se podívejte na webové stránky veletrhu a naposlouchejte si celý velmi zajímavý program, nicméně v sobotu, poslední den veletrhu, když už člověku praskala hlava a nohy odmítali sloužit, snad úplně všechny dostal do kolen strhující koncert skupiny Lagon Noir soustředěné okolo zpěvačky Anne O'Aro z ostrova Réunion, francouzského saxofonisty Quentina Biardeaua a zpívajícího bubeníka Marcela Balboného z Burkina Faso.

Spustit audio