Bromův orchestr rezidenčním Big Bandem Českého rozhlasu

14. prosinec 2012

Reakce ředitele Centra uměleckých těles, soutěží a přehlídek Jana Simona k průběhu živé nahrávky Big Bandu ČRo ve Studiu A v Karlíně dne 13. 12. 2012.

Vážení příznivci jazzové a swingové hudby, milí návštěvníci veřejných nahrávek Big Bandu Českého rozhlasu ve Studiu A v Karlíně,

v souvislosti s obměnou orchestru v pozici Big Bandu Českého rozhlasu, o níž byla veřejnost informována prostřednictvím tiskové zprávy publikované v několika celostátních denících jsem byl 12. 11. 2012 osloven panem Alfredem Strejčkem, který moderuje zmíněné veřejné nahrávky Big Bandu ČRo, zda bych nevystoupil v ranním vysílání ČRo 2 v neděli 18.11. 2012 v 7.45 a neřekl pár slov k záležitosti týkající se tohoto orchestru.

Tak, jak to v naší zemi bývá zvykem, dochází k interpretaci faktů účelově a bez objektivního přístupu. Pro úplnost informací zde přeposílám doslovně korespondenci mezi mnou a panem Strejčkem. To by mělo vnést světlo do dané záležitosti a zabránit případným spekulacím o koncích tradic v Českém rozhlase ve vztahu k tomuto žánru, hudebnímu útvaru. Podotýkám, že na mou odpověď jsem neobdržel od pana Strejčka žádnou reakci a proto mne události včerejšího koncertu potažmo jeho moderace poněkud zaskočily:

Zde tedy uvádím znovu pro vysvětlení to, co jsem již panu Strejčkovi dříve vysvětloval:

Tak jako u symfonických orchestrů, tak i v ostatních tělesech dochází po určitém období ke změnám. BB ČRo řízený Václavem Kozlem působil v symbióze s ČRo plných 10 let. Toto těleso nebylo zaměstnaneckým ensemblem, ale mělo smlouvu na konkrétní veřejné koncerty-nahrávky, příležitostně vystupovalo pod hlavičkou Českého rozhlasu jako statutární těleso. To znamená, že vyvíjelo činnost i mimo rámec rozhlasu a jeho koncerty - veřejné nahrávky byly jednou ze součástí jeho kontinuální činnosti. U zaměstnaneckého tělesa, jakým je SOČR, a které pracuje výhradně za účelem rozhlasové tvorby a koncertuje výhradně v "barvách" Českého rozhlasu, se jednou za určité období vystřídá šéfdirigent, aby vnesl nový impuls do práce tělesa, nový pohled, obměnil repertoár. U tělesa, které zaměstnanecké není a jehož činnost není výhradně svázána s ČRo, nelze přijít s tím, že vyměníte jeho uměleckého vedoucího, šéfdirigenta nebo kapelníka. Každý takový ensemble je totiž bytostně svázán se svým šéfem, nese jeho rukopis a pokud rozhlas není zřizovatelem takového souboru, ani nemá právo a důvod k takovéto změně přistoupit. Konec konců, při Českém rozhlase působí například i jeho sólisté, kteří jsou uměleckými osobnostmi činnými na hudebním poli v tuzemském i mezinárodním a svůj titul "Sólista Českého rozhlasu" chápou jako vzájemné propůjčení dobrého jména, což tak vnímá i Český rozhlas. Konkrétní projekty pak realizují na základě smluv o vytvoření výkonu a licenčním ujednání. Nejsou tedy zaměstnanci ČRo. Jejich spolupráce s ČRo může být ukončena kdykoliv na základě pravidel daných smlouvami o spolupráci, jejich počet se může snížit, zvýšit, může dojít k personální obměně.

Pokud tedy máme být korektní k oné informaci, pak je správné tvrzení, že BB vedený Václavem Kozlem, nebude od 1. 1. 2013 působit v roli BB ČRo, na jeho místo nastoupí Rozhlasový BB Gustava Broma, který podepsal smlouvu s ČRo jako statutární (nikoliv zaměstnanecké) těleso ČRo, a to do 31. 12. 2014. ČRo 2 i nadále ve své dramaturgii počítá s koncerty - veřejnými nahrávkami rozhlasového BB, i když jejich podoba bude přesně definována v následujících týdnech a bude přizpůsobena potřebám dramaturgie vysílání stanice ČRo 2.

Spustit audio
autoři: Jan Simon , ředitel Centra uměleckých těles, soutěží a přehlídek