Tyhle závody voní ricinem, říká pořadatel závodů formulí na výstavišti

24. říjen 2017

Automobilové a motocyklové závody se v Brně nejezdily jen na závodním okruhu. Po desetiletí se rychlé vozy proháněly mezi pavilony brněnského výstaviště. Díky Karlu Kupkovi se tam v půli července zase vrátí.

Automobilové závodiště kousek od centra Brna? Kdysi tomu tak bylo, tak proč ne dnes? Po padesáti letech se na brněnské výstaviště vrátí automobilové a motocyklové závody.

Lví podíl na tom má Karel Kupka, fanoušek historie motosportu a vydavatel a šéfredaktor časopisu Motor Journal. Areál brněnského výstaviště upřímně obdivuje. „Ten prostor, krásné bulváry a krásné pavilony, to neuvidíte na žádném výstavišti nikde na světě. Kdo je Brňák, musí na to být hrdý,“ říká jeden z pořadatelů Brno Revival Mezi pavilony.

Start závodu motocyklů v roce 1935 na výstavišti.

Upozorňuje, že po několik desetiletí závody na výstaviště patřily. „Vlastně od konce výstavy v roce 1928 neměl areál větší využití, první veletrhy začaly až v padesátých letech. V roce 1935 se na výstavišti jely první motocyklové závody,“ vysvětluje Kupka.

Zlatá éra podle něj nastala až v padesátých a šedesátých letech. Jezdilo se na trati dlouhé necelé dva kilometry, která začínala hned za branou výstaviště. Okruh měl tvar písmene V, čtyři zatáčky, čtyři rovinky a jednotný betonový povrch. Kromě motocyklů se tu jezdily i závody vozů formule 3.

Start závodu formulí 3 v roce 1963.

O víkendu 15. a 16. července se dobová auta a motorky na výstaviště vrátí. „Rozhodně nečekejte žádnou výstavu naleštěných veteránů. Stejně jako to byly závody dřív, tentokrát to taky budou závody. Bude tam vonět ricin a budou tam hulákat motory,“ slibuje zážitek Karel Kupka.

Vozy na trati v roce 1966.

Sám se do starých aut zamiloval až v dětství. „Moje teta tvrdila, že jsem říkal ‚auto‘ dřív než ‚máma‘,“ směje se. Právě vůně je jedna z věcí, kterou má s historickými vozidly spojenou. „Nové věci už nebudou vonět tak, jako ty staré. Ta auta byla z plechu a kůže a dodneška se dobře opravují. Kdežto dnešní auta jsou vylisovaná z nějaké formy,“ vysvětluje svou lásku k veteránům.

Vrátí se někdejší závodníci

Brno Revival Mezi pavilony znamená hlavně velké návraty i unikátní závodní auta, která na silnici nepotkáte. „ Budou tu borci, kteří tu startovali v padesátých letech. Jako je Otto Buchberger, který tu stál dvakrát na bedně, Zdeňka Křivohlavého nebo Karla Mencla. Ten bude závodit se stejnou formulí Delfín jako tehdy,“ doplňuje.

Otto Buchberger na trati v roce 1966.

Na trať vyjede několik desítek formulí 3 ze šedesátých let i unikátní formule Tatra, které naposledy závodily v roce 1958.

Na rozdíl od současných automobilových a motocyklových závodů, které diváky vytlačily z boxů a co nejdál od závodní dráhy, tady si budou lidé moci na stroje i jezdce téměř „sáhnout“. A nejen na ty historické.

„Diváci uvidí krátké jízdy historických závodních a sportovních automobilů a motocyklů a depo plné unikátní techniky. V pavilonu A a na přilehlých volných plochách budou vystaveny také současné sportovní a závodní vozy a motocykly,“ vyjmenovává atrakce.

autor: ska
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.