Zelný rynk27. června  2017 v 17:00  

JAMU si připomíná 70. výročí založení. Projděte se jejími obory

Divadelní fakulta JAMU - Foto: Archiv JAMU

Divadelní fakulta JAMUFoto: Archiv JAMU

Janáčkova akademie múzických umění v Brně si v letošním roce připomíná 70. výročí od svého založení. Při této příležitosti odvysílal Zelný rynk první část seriálu Ivety Novotné, představujícího obory, které se na Divadelní fakultě Janáčkovy akademie múzických umění vyučují.

Jedním z nejznámějších oborů je bezpochyby činoherní herectví. Janáčkova akademie múzických umění byla založena v roce 1947. Obor režie a herectví byl jeden z prvních, které zde bylo možné studovat. V červnu roku 1948 byl na této škole otevřen Dramatický odbor se samostatnými obory režie a herectví. 

Vůbec prvními absolventy herectví se v roce 1951 stali například Květa Fialová, Eduard Cupák nebo Josef Karlík. O dvacet let později stejný obor absolvoval i herec Bolek Polívka. Ten svou zkušenost se studiem na JAMU považuje za jednu z nejlepších: „Na JAMU jsem se dozvěděl to důležité. To dějinné. A o tom hraní jsem se nejvíc dozvěděl od mých kamarádů z Divadla Husa na provázku.“ 

 

Reportáž o oboru činoherního herectví k 70. výročí založení JAMU.

Vložit na svůj web

V současné době na JAMU fungují čtyři herecké ateliéry. Vede je Aleš Bergman, Oxana Smilková, Lukáš Rieger a Nika Brettschneiderová. Herecká profese bývá často spojována se lhaním. Dokonce se vžilo rčení „Nehraj na mě divadlo“. Podle Aleše Bergmana ale nemá lhaní s herectvím vůbec nic společného: „Když jde herec na jeviště, tak prozkoumává možnosti své postavy, i svoje vlastní možnosti. To vůbec není lež, ale je to hraní si na možnosti, které v sobě máme.“ 

Na stejném principu funguje i obor muzikálové herectví. Jeho studenti musí umět nejen dobře hrát, ale i zpívat a tančit. Speciální styl hraní v muzikálu podle vedoucího čtvrtého ročníku Petra Štěpána neexistuje: „Herec je buď dobrý, anebo špatný a herec, který umí, anebo neumí něco navíc. O tom je to muzikálové herectví.“ 

 

Reportáž o oboru muzikálové herectví k 70. výroční založení JAMU.

Vložit na svůj web

„To, co neuzpíváte, to se dá ještě dohrát, ale co nezahrajete, tak to nedozpíváte. To se snažíme vštěpovat i svým studentům, že bytost na jevišti je v první řadě herec,“ dodává k muzikálovému herectví Stanislav Slovák. 

Obor muzikálové herectví vznikl na brněnské Janáčkově akademii múzických umění v roce 1990. V současné době tam fungují tři muzikálové ateliéry. Vede je Sylva Talpová, Stanislav Slovák a Petr Štěpán. Kromě Brna se muzikálové herectví vyučuje ještě na Konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze. Na vysokoškolské úrovni se ale tento obor vyučuje pouze v Brně. 

Čtěte také: Na JAMU nestudují jen herci! Brněnská vysoká škola slaví 70 let

„My nejvíc těžíme z toho, že v Brně existuje Janáčkova akademie,“ přiznává ředitel brněnského Městského divadla Stanislav Moša, „ máme možnost tím, co děláme, ovlivňovat výběr studentů a jejich směřování. Až 95% zaměstnanců Městského divadla v uměleckých profesích tvoří absolventi této školy,“ dodává Moša. 

Dalším oborem, který se kromě herectví učí na JAMU od jejího založení, je režie. V roce 1950 se přidala i divadelní dramaturgie. Vzhledem k propojenosti režie a dramaturgie se nyní tyto obory vyučují na JAMU společně, a to ve třech ateliérech pod vedením Petra Oslzlého, Václava Cejpka a Josefa Kovalčuka. 

 

Obor režie a dramaturgie vede v jednom ateliéru Petr Oslzlý.

Vložit na svůj web

Hlavní smysl všech tří ateliérů je podobný, ale náplň výuky závisí na osobnosti vedoucího pedagoga, na jeho způsobu práce a na jeho zkušenostech. Petr Oslzlý se soustředí na nepravidelnou dramaturgii. „Tato dramaturgie čerpá témata z prózy a poezie, čili se neopírá o dramatickou literaturu. Vytváří si své vlastní scénáře,“ vysvětluje Oslzlý. 

 

Druhý ateliér režie a dramaturgie vede Václav Cejpek.

Vložit na svůj web

Druhý vedoucí ateliéru režie a dramaturgie, Václav Cejpek, má přístup zcela odlišný. Je ovlivněný svou šestnáctiletou zkušeností, kdy pracoval na pozici dramaturga v Mahenově divadle. „Zaměřuji se na hry pro velké divadlo, velkou klasiku, a současné hry pro velké divadlo mě také velmi zajímají. Je mi blízká celá německojazyčná divadelní kultura.“ 

 

Třetí ateliér režie a dramaturgie vede Josef Kovalčuk.

Vložit na svůj web

Třetím pedagogem, který vede ateliér režie a dramaturgie, je Josef Kovalčuk. Koncepci svého ateliéru formoval společně s Arnoštem Goldflamem. Je tedy založená na jejich několikaleté praxi v brněnském HaDivadle. Josef Kovalčuk vysvětluje: „Vycházeli jsme z toho, co jsme jako tvůrci dělali. Vycházeli jsme z určitého divadelního cítění, názoru a poetiky, kterou jsme za dobu svého působení zformovali. Principem ateliéru bylo, aby studenti mohli rozvíjet svou vlastní osobitost.“ 

Pro ateliéry režie a dramaturgie je velmi důležitá spolupráce se studenty herectví. „Je nutno podotknout, že ta škola není herecké ani režisérské učiliště, ale že funguje komplexně,“ upozorňuje pedagog režie Ivo Krobot. Během svého studia připraví mladí umělci několik školních projektů a na závěr studia i velký absolventský projekt. Na něm se podílí řada studentů z jiných ateliérů. Velkou měrou k výslednému tvaru přispívají například studenti scénografie. 

Ateliér scénografie na Janáčkově akademii múzických umění vznikl v roce 1990. Jeho vznik inicioval tehdejší děkan divadelní fakulty Josef Kovalčuk. Základy výuky zformovali scénografové Jan Konečný a Jana Preková. 

 

Reportáž o ateliéru scénografie na Divadelní fakultě JAMU.

Vložit na svůj web

„Studovali jsme Junga nebo jsme skrze něj vytvořili systém, jak dílo vnímat,“ říká Jana Preková. Cílem tohoto oboru je vychovat profesionály v oblasti scénického a kostýmního designu, pokračuje vedoucí oboru Marie Jirásková: „Scénografie vychovává studenty k celkovému myšlení a koncepčnímu myšlení nad divadelním tématem. Aktualizuje například historické hry v kontextu současného dění a současných událostí.“ 

Všechny odvysílané díly rozhlasového seriálu Ivety Novotné si nyní můžete poslechnout i na internetu. Ve vysílání jubilejního seriálu budeme v Zelném rynku pokračovat opět po prázdninách. Uslyšíte například díly věnované divadelnímu manažerství a jevištním technologiím nebo Rozhlasové a televizní dramaturgii a scenáristice. 

Autor:  Iveta Novotná
Pořad: Zelný rynk  |  Stanice: Brno
Čas vysílání: sobota 17:05  |  Délka pořadu: 55 minut  
 

Nové články v rubrice

  • 20. října  2017 v 11:00     Audio  rubrika: Zelný rynk

    JAMU si připomíná 70. výročí založení. Projděte si její méně známé obory.

    Janáčkova akademie múzických umění si celý letošní rok připomíná 70. výročí od svého založení. Při této příležitosti literárně-publicistický magazín Zelný rynk odvysílal patnáctidílný seriál o oborech, které se na Divadelní...

     
  • 18. října  2017 v 13:05     Audio  rubrika: Zelný rynk

    Fejeton Petra Šotnara: Elita

    Kdo vlastně tvoří dnešní elitu? A kde se dá najít? Publicista Petr Šotnar nelenil a jal se elitu hledat. Jeho zážitky jsou vskutku pestré. Přečíst nebo poslechnout si je můžete ve fejetonu ze Zelného rynku.

     
  • 13. října  2017 v 07:09     Audio  rubrika: Zelný rynk

    „Měj mě rád,“ přála si i Lina Heydrichová

    Markéta Hejkalová vydala román s názvem Měj mě rád/a, jehož děje se vinou od roku 1902 do současnosti a odehrávají se v několika zemích. Vystupují v něm skutečné i fiktivní postavy. Poslechněte si rozhovor s autork...

     
Jihomoravský kraj
  Od 20.10.2017 20:00 do 23:05; v ulici Rooseveltova v obci Znojmo; u čp. 40; nehoda nákladního vozidla; 2 havarovaná vozidla; překážka na vozovce, průjezd se zvýšenou opatrností; OA x NA bez zranění.
  Od 20.10.2017 19:30 do 22:35; v ulici Veletržní v obci Brno; pod vilou Mitrovských; nehoda; 2 havarovaná vozidla; 2 x OA bez zranění.
  Od 20.10.2017 20:30 do 22.10.2017 21:00; v ulici Královopolský tunel v obci Brno , délka 1km; tunel uzavřen

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace