Na jižní Moravě se vyrábějí kvalitní potraviny z kvalitních surovin

19. leden 2008

Toto poselství chtějí zákazníkům sdělit hned dvě nové potravinářské soutěže.

"Zlaté plody jižní Moravy" vyhlásil Jihomoravský kraj, "Zlatou chuť jižní Moravy" zase krajská Agrární komora ve spolupráci se dvěma brněnskými univerzitami. "Chuť" je starší. V roce 2006 se na ní podílel i kraj. Ten ale letos přišel s "Plody". Neoslabí toto rozštěpení hlavní cíl obou soutěží - tedy podporu regionálních výrobců? O to se zajímala Vlasta Gajdošíková.

Přihlášky do "Zlaté chuti" sbírá Agrární komora, "Zlaté plody" produkuje pro kraj společnost Snip. Podle krajského radního Jana Letochy je zdvojení soutěží chyba, za kterou může Agrární komora:

"Agrární komora od srpna ví, že my ty "Zlaté plody" dělat budeme, takže z toho jsem pochopil, že jim to nevadí. Mně to naopak vadí, protože si myslím, že je to tříštění, především pro potravináře. Na druhé straně, když se dva perou o tutéž akci, tak může být mediálně více zviditelněna, což vlastně chceme. Oni to ovšem určitě neudělali kvůli tomu, ale spíše jako takovou "natruc" akci. Já mám zato, že je to letos takto a příští rok to bude už zase jen jedna soutěž, poněvadž nemá cenu, aby se dělaly dvě."

Tříštění sil vadí i jihomoravské Agrární komoře, říká předseda představenstva Václav Hlaváček: "Já si myslím, že je to nešťastné, ale časem se snad dospěje ke shodě a bude to pokračovat tak, jak to začalo. Já se k té značce nechci vyjadřovat, ale v zemědělské terminologii plod je produkt rostlinný, my hovoříme o potravinářských výrobcích obecně."

Kraj zase argumentuje tím, že je hloupé hovořit o chuti, když se hodnotí např. mouka. Která soutěž vyhraje, závisí hlavně na tom, kam se bude hlásit víc potravinářů. "Zlatá chuť", podle Jana Letochy, zatím nebyla zavedenou značkou. Nositelé tohoto ocenění si myslí opak: "Nárůst poptávky by se dal kvantifikovat na 15-20% meziročně", říká o kysaném zelí z Agra Tuřany ředitel firmy Jaroslav Hunkes. Přínos ocenění "Zlatá chuť" kladně hodnotí i Jan Sedlák, vyrábějící kozí sýr: "Minimálně o 5-10% se tržby a výroba zvýšily."

Kraj na organizování své soutěže dá cca 1,5 milionu Kč. Její celková hodnota je cca o 0,5 milionu vyšší. Agrární komora, podle Václava Hlaváčka, náklady spočítané ještě nemá: "Budeme je hradit jako regionální Agrární komora a pokud budou převyšovat možnosti našeho rozpočtu, tak budeme hledat sponzory." Cílem obou soutěží je zviditelnit jihomoravské výrobce kvalitních potravin, aby si k nim zákazníci našli cestu. Každý z pořadatelů na to jde jinak.

"Chtěli bychom se stát nedílnou součástí propagace tuzemských potravin, která se momentálně připravuje Agrární komorou ČR", říká o "Zlaté chuti" Václav Hlaváček. Jiří Morávek ze Snipu sází u "Zlatých plodů" na jinou formu propagace: "Novinkou bude spotřebitelské hodnocení, které proběhne 23.února v Olympii a ti, kteří přijdou, budou moci také hodnotit, i když laickým způsobem, na rozdíl od odborné poroty."

Přihlášky do "Zlaté chuti" mohou výrobci podávat do 5.února. Výrobky ve 12 kategoriích posoudí odborná porota. Výsledky vyhlásí 5.března na veletrhu Salima. "Zlaté plody" mají 9 kategorií, uzávěrku přihlášek 4.února a výsledky budou oznámeny 28.února.

autor: gaj
Spustit audio