Vinařská turistika kvete navzdory krizi

30. květen 2014

Za vínem letos na jižní Moravu přijíždí více turistů než dříve. Potvrdila to anketa Národního vinařského centra, která zjišťovala vývoj návštěvnosti v zařízeních s certifikátem vinařské turistiky. Rostoucí návštěvnost zaznamenalo přes 70 % zařízení, tedy vinných sklepů, vinoték či hotelů a restaurací orientovaných na vinařství. Při návštěvě ale turisté šetří.

"Potvrzují to i zkušenosti z našeho Salonu vín," dodává ředitel Národního vinařského centra Pavel Krška. "Oproti loňsku přibylo 30 % návštěvníků degustačních programů, tržby ale vzrostly jen o desetinu. Lidé prostě přijdou, ale koupí si méně vína anebo vybírají ta levnější."

Podobné zkušenosti má i Jan Grombíř z Nadace Partnerství, která se stará o cyklistické Moravské vinařské stezky: "Lidé mají méně peněz na cestování za exotikou a tak si ji našly na vinařských stezkách. I tady ale lidé zvažují, za co utratit peníze. Všechny vinařské akce, které jsem letos navštívil, měly menší návštěvnost než v minulých letech."

Zvýšení návštěvnosti výrazně pomohl projekt podpory a propagace vinařské turistiky a certifikace vinařské turistiky. I přes probíhající finanční a hospodářskou krizi zaznamenalo nárůst návštěvnosti celých 71 % certifikovaných zařízení, zbylých 29 % nezaznamenalo nárůst vinařských turistů, ale ani jejich pokles. "Pokud se při degustacích zmíním, že jsme certifikování, lidé se ptají, co to znamená a stejná otázka padá i v případě, pokud si všimnou označení certifikace zvenčí našeho sklípku. Když jim to vysvětlím, tak se z davu ozývá, tak to vás budeme doporučovat," říká vinař Josef Dufek.

autor: hon
Spustit audio