Část Baťova kanálu je bez vody. Břehy potřebují nové opevnění

Tři nejpoškozenější úseky bezmála osmdesát let starého Baťova kanálu v těchto dnech dostávají nové kamenné opevnění. Kvůli opravám bylo nutné část koryta provizorně přehradit a vodu vypustit.

Jen několik zimních měsíců mají stavbaři na opravu nejpoškozenějších úseků Baťova kanálu. Kvůli ochraně přírody nemůžou pracovat v době hnízdění ptáků, ani v létě.

Kvůli bezpečnosti plavby je potřeba odtěžit nánosy a za pomoci těžké techniky vybudovat nové kamenné opevnění břehů. Dělníci pracují na třech asi jeden a půl kilometru dlouhých úsecích: dva jsou poblíž Vnorov u Veselí nad Moravou a třetí u Babic na Uherskohradišťsku. Vodní cesta opravu potřebuje jako sůl: příští rok oslaví 80 let.

Z mostu přes Baťův kanál ve Vnorovech je krásně vidět, jak postupují stavební práce. Bagr se otáčí a kámen po kamínku vkládá nové opevnění kanálu. Tomu ale předcházela řada prací.

„Kanál byl vypuštěn 4. září, kdy se zahradil přítok, a v podstatě tady už teď proudí pouze nepatrné množství vody. Tím se odhalily břehy, mohlo dojít k vytyčení sklonu břehu a těžká technika si taky zbudovala svůj přejezd přes koryto Baťova kanálu, aby nepoškodila stávající mosty. A od té doby se pracuje,“ popisuje mluvčí Povodí Moravy Jana Kučerová.

Nezvyklý pohled na prázdné koryto Baťova kanálu. Tři nejpoškozenější úseky prochází opravou.

Původní stav břehů kanálu vůbec nebyl dobrý. „Dochází zde k průsakům, jsou tady nánosy, samozřejmě. Plavba není ani tak komfortní, ani příliš bezpečná,“ hodnotí Kučerová.

Baťův kanál je nejenom významná vodní cesta, ale také zajímavý biotop. Žilo v něm mnoho zajímavých živočichů. Teď jsou ale pryč.

Nezvyklý pohled na prázdné koryto Baťova kanálu. Tři nejpoškozenější úseky prochází opravou.

„Odlov ryb probíhal ve spolupráci s Moravským rybářským svazem, mlži se přemisťovali hned vedle do koryta řeky Moravy. Přijela firma, která si dovezla nástroje připomínající naběračky s dlouhou rukojetí. Metr po metru procházeli břeh, a co viděli, předávali do kbelíků,“ popisuje záchranu živočichů mluvčí Povodí Moravy.

Podle stavbyvedoucího Ivana Beneše bylo potřeba posbírat asi jeden a půl až dvě tuny živočichů. Pak už se mohlo začít s opravami. Začátek prací zkomplikovalo deštivé počasí.

Nezvyklý pohled na prázdné koryto Baťova kanálu. Tři nejpoškozenější úseky prochází opravou.

„Museli jsme v září navážení přerušit. Je to dvacet tisíc tun materiálu, čili extrémní zatížení a udržet provozuschopné příjezdové cesty bude to nejtěžší, co nás tady čeká. Zatím máme hotovo zhruba 50 metrů z celkové délky jeden a půl kilometru,“ podotýká Beneš.

Opevnění břehů je nezbytné. Zvýšeným provozem totiž dochází k tvorbě vln a ty pak břeh narušují, dochází k jeho ustupování a koryto pak mění svůj tvar. „Začalo by ohrožovat postupně až komunikace okolo a ochranné hráze a takhle by to nemohl zůstat,“ dodává stavbyvedoucí.

Nezvyklý pohled na prázdné koryto Baťova kanálu. Tři nejpoškozenější úseky prochází opravou.

Velmi patrné jsou také následky činnosti bobrů, kteří silně narušují hráze.

Opravy dalších úseků budou podle mluvčí Povodí Moravy záviset na přidělených penězích. „Máme vytipované lokality, kde by alespoň k lokálnímu odtěžení nánosu dojít mělo. Takže určitě budeme dále opravovat,“ doplňuje Jana Kučerová.

Oprava tří úseků bude stát přibližně jednačtyřicet milionů korun, část pokryje dotace ze státního fondu dopravní infrastruktury. Stavební práce na Baťově kanále skončí v polovině dubna.

autor: gaj
Spustit audio