FOTO: Znovu postavil auta, která pomohl vyrobit jeho dědeček ve Zbrojovce

V brněnské Zbrojovce se nevyráběly jenom zbraně. Prototypy automobilů, které kdysi v této továrně vznikaly, znovu postavil Karel Jaroš.

Když po roce 1918 klesl zájem o zbraně, brněnská Zbrojovka se pustila do výroby automobilů. V roce 1923 se o vznik dvou prototypů automobilu Omega zasloužil také Karel Jaroš.

I když se tyto vozy nedochovaly, Jarošův vnuk Karel podle zachovaných nákresů postavil repliky. „Ten vůz byl unikátní v tom, že měl řadu prvků velmi moderních. Měl třeba samonosnou karoserii, čtyřválcový dvoutaktní motor, což byla úplná rarita. Měl také jednoduchou převodovku naprosto neobvyklého provedení,“ popisuje dílo svého dědečka Karel Jaroš.

Brněnská Zbrojovka vyráběla kdysi i auta. Byly do unikáty.

Barevná škála tehdy nebyla nijak široká, což byl důsledek první světové války. „To auto je zelené, protože po válce neměli téměř nic, ani vhodné barvy. Pouze zásobu barev, kterými se za války natíraly železniční vagóny,“ vysvětluje Jaroš.

Brněnská Zbrojovka vyráběla kdysi i auta. Byly do unikáty.

Ve Zbrojovce dohromady vzniklo osm modelů aut. Na výstavě veteránů na brněnském výstavišti byly k vidění všechny. „Je úžasné, jak je na těch osmi autech, které tady pan Jaroš vystavil, vidět vývoj, kterým zbrojovácká auta prošla. Od první omegy až po Z5 expres, který je nádherné aerodynamické auto, které bylo na svoji dobu neuvěřitelně rychlé a komfortní,” nadšeně obdivuje exponáty organizátor výstavy Karel Kubka.

Brněnská Zbrojovka vyráběla kdysi i auta. Byly do unikáty.

Dát takovou sbírku dohromady není nic snadného. „Člověk musí být především pilný. Při sestavování aut jsem se musel hodně ptát a hodně hledat. Občas jsem měl ale i štěstí. Někdy se mně podařilo nějaký kousek najít u někoho ve stodole a jindy jsem zase něco náhodou koupil na burze,” popisuje vznik svých vozů Karel Jaroš.

autor: Tereza Kadrnožková
Spustit audio