Galavečer ve Zlíně připomněl režiséra Josefa Pinkavu i skladatele Zdeňka Lišku

Pocta velikánům je podtitul letošního ročníku zlínského Mezinárodního filmového festivalu pro děti a mládež. Připomíná 80 let zlínských filmových ateliérů a hlavně tvůrců, kteří proslavili Českou republiku po celém světě, jako byli Hermína Týrlová, Elmar Klos nebo Karel Zeman. Pocta velikánům se jmenoval i nedělní večerní komponovaný pořad, který zaplnil zlínské Kongresové centrum.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Galavečer na zlínském filmovém festivalu pro děti připomněl i skladatele Zdeňka Lišku

Galavečer na zlínském filmovém festivalu pro děti připomněl i skladatele Zdeňka Lišku | Zdroj: ČTK

Organizátoři vybrali pro galavečer nejvýznamnějších 16 jmen osmdesátileté zlínské filmové historie.

Markéta Pášmová si na galavečeru „střihla“ trojroli. Jednak představovala divákům významné tvůrce, dále fungovala jako umělecká ředitelka festivalu a také přišla jako vnučka režiséra a scénáristy Josefa Pinkavy, tvůrce filmů Metráček, Pohlaď kočce uši nebo Kopretiny pro zámeckou paní.

„Náš děda razil takovou teorii, že my, jeho vnoučata, se pro žádnou roli nehodíme, takže nás nikdy nevzal na žádné natáčení. Ale myslím si, že byl velice laskavý člověk, s dětmi to docela uměl, dokázal jim to vysvětlit, i když jako děda si s námi moc nehrál, moc doma nebyl,“ vzpomíná.

Přehrát

00:00 / 00:00

Galavečer nazvaný Pocta velikánům připomněl osobnosti osmdesátileté zlínské filmové tvorby. Více Pavel Sedláček

„Teď jsem se svým desetiletým synem viděla film Kapitán Korda a musím říct, že to je pro mě asi dědův nejlepší film. Brečela jsem jako želva, bylo to moc hezké a dojemné,“ říká Markéta Pášmová.

V příběhu chlapce z dětského domova hrál Michal Vavruša. Uhrančivé oči mu zůstaly i v 55 letech. Na galavečeru nemohl chybět.

„Filmové ateliéry ve Zlíně vybíraly dětské role ve školách. Vybrali mě ve třídě, prošel jsem konkurzy, dokonce jsem i vyhrál a potom už se to se mnou vezlo,“ popisuje.

Když dnes vidí na plátně sebe jako malého chlapce, děsí ho to. „Hrůza. Děs. Podíváte se na sebe v zrcadle, zamyslíte se a řeknete si: Je to vůbec možné?“

Osmdesátiny zlínských ateliérů na Kudlově přišla oslavit i Kateřina Pešatová, vnučka Jaroslava Novotného, který za své vědecko-populární filmy sbíral ceny po celém světě a také se podílel na snímcích cestovatelů Zikmunda a Hanzelky.

„Pokud se na dědečka vzpomínalo, tak vždy jako na pro mě obrovsky činorodou osobnost, protože dělal časopis Objektiv, filmoval, fotografoval,“ vypráví Pešatová.

Na galavečeru zazněla v podání zlínské filharmonie i Perská suita Zdeňka Lišky, který působil ve Zlíně 27 let a napsal hudbu k filmům jako Baron Prášil, Obchod na Korze nebo Spalovač mrtvol.

Liška je i autorem jednoho věhlasného „protest songu“ z doby socialismu. Vytvořil totiž hudbu pro seriál Třicet případů majora Zemana a v jednom z nejznámějších dílů Mimikry zní jeho – pro mnohé kultovní – píseň Bič boží.

Pavel Sedláček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme