Jak se zazimovávají letadla: Nastříkat konzervačním sprejem a kabinu zakrýt plachtou

30. listopad 2016

Letecké muzeum v Kunovicích na Uherskohradišťsku začalo zabezpečovat své exponáty před nadcházející zimou.

Letecké muzeum v Kunovicích na Uherskohradišťsku právě ukládá exponáty k zimnímu spánku. Zastřešení letadel zatím muzeu chybí, o to musí být zazimování pečlivější.

Zaměstnanci chystají na mrazy, led a sníh nejen menší stroje, ale taky bombardéry, nebo velké dopravní letouny.

Martin Hrabec stříká speciálním sprejem šroub za šroubem atomový bombardér Suchoj. „Je to sprej, který zastavuje korozi a vytváří ochranný povlak. Takto ošetřené části ochrání minimálně na půl roku. Sprej je tekutý, ale na vzduchu zasychá a vytvoří pak podobný povrch jako vazelína,“ vysvětluje Hrabec.

Vedoucí muzea Martin Hrabec stříká všechny šroubky letadel speciálním konzervačním sprejem

Sprej sice zpomaluje korozi, ale stav letadel nezlepší. Na jaře se pak letadla musí zase umýt, protože na nich zůstávají stopy po mastnotě.

Další letoun dostává čepičku z plachty. Kabinu letadla v muzeu zakrývají, aby do letadla přes zimu nepadal sníh a nezatékala voda, která by po zmrznutí mohla letoun poškodit.

„Počasí nejvíc poškozuje letadla s plátěným potahem na klapkách. Po zimě se na nich objevují praskliny a potah se trhá a odlepuje. Je to vidět třeba na výškovce Aera 45,“ doplňuje Hrabec.

Nejohroženější letadla se v budoucnu budou mít v zimě o něco, před rozmary počasí by je měl ochránit mobilní hangár.

autor: pes
Spustit audio