Na trase Brno – Olomouc budou dalších deset let jezdit ČD. Bez výběrového řízení

Ministerstvo dopravy v příštích dnech uzavře smlouvu s Českými drahami na desetiletý provoz na trase z Brna do Olomouce přes Břeclav. Na dnešním Žofínském fóru to uvedl náměstek ministra dopravy Ladislav Němec. Zakázku zadalo ministerstvo státnímu dopravci přímo bez otevřeného výběrového řízení. Původně měly České dráhy, které už na trati jezdí, získat prodloužení o 15 let. Nakonec bude smlouva o pět let kratší.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

vlak

vlak | Foto: Alena Palečková

„Nyní finišujeme jednání s Českými drahami o nové smlouvě na linku R13 Brno – Břeclav – Olomouc. Bude platit od prosince 2015 po dobu deseti let. Požadujeme nasazení nových vozidel, která budou dotovaná z evropských fondů,“ řekl Němec.

Jen v nadcházejícím jízdním řádu 2015/2016 by měly ČD na této trase ujet 1,24 milionu kilometrů.

České dráhy získají podle úřední desky bez veřejné soutěže také další dvě kratší zakázky. Ministerstvo s nimi chce uzavřít tříletou smlouvu na provoz osobní veřejné přepravy na lince R14 Pardubice – Liberec. V prvním roce by měly vlaky ČD mezi těmito městy najezdit více než milion kilometrů.

O linku z Plzně do Mostu se soutěží

Národní dopravce bude zajišťovat v následujícím roce osobní dopravu také na lince R16 Plzeň – Most, kde by měl od letošního prosince během 12 měsíců najet téměř 463 tisíc kilometrů.

Právě na tuto trať ministerstvo letos v únoru vypsalo veřejnou soutěž, do které se přihlásilo pět zájemců - kromě Českých drah také RegioJet, Leo Express, GW Train Regio a společnost Arriva spadající pod německé Deutsche Bahn.

Ministerstvo za patnáctiletý provoz předpokládalo podle údajů v zadávací dokumentaci na dotacích vyplatit 695 milionů korun. Vítěz by měl provoz zahájit od prosince příštího roku.

Několik zdrojů ČTK začátkem září sdělilo, že nejlevnější nabídku podala společnost GW Train Regio, která za kilometr jízdy žádá po státu dotaci necelých 75 Kč. Správnost výběrového řízení ale zpochybnily České dráhy, které podaly stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Náměstek Němec však dnes upozornil, že o vítězi stále není rozhodnuto. „Stále zasedají zástupci výběrové komise, kteří hodnotí nabídky,“ zdůraznil Němec.

Spojení mezi Plzní a Mostem je neelektrifikované a denně tudy projedou čtyři páry rychlíků a v neděli pět párů dálkových spojů, doplnilo ministerstvo. To si od soutěže slibuje snížení cen, neboť většina dnešních nabídek je lacinější, než za kolik zde dnes jezdí České dráhy, dodal mluvčí.

Otevření dalších tras se plánuje

Vyhlášení tendru na provozovatele dálkové linky mezi Plzní a Mostem je po dlouhé době prvním krokem k otevření železničního trhu soukromým společnostem.

Naposledy se ministerstvo pokoušelo formou veřejné soutěže vybrat provozovatele na lince mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov, muselo ji ale zrušit poté, co v březnu 2013 vyřadilo z tendru kvůli nesplnění kvalifikačních podmínek společnost Arriva. V tendru pak zůstal jediný zájemce RegioJet podnikatele Radima Jančury.

Po trati Plzeň – Most plánuje ministerstvo vypsat výběrové řízení na dvojici linek z Liberce do Pardubic a do Ústí nad Labem. Následovat by měly trasy Praha – Ústí nad Labem – Děčín a Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb. Jako poslední přijde na řadu linka Ostrava – Krnov – Olomouc.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme