Nízká protihluková stěna u železnice v Tetčicích stojí už rok a půl. Prý se osvědčila
Železničáři vyhodnocují použití protihlukové stěny u železniční tratě v Tetčicích u Brna. Jako na prvním místě v republice tam před rokem a půl použili nízkou variantu zábrany, která tlumí pouze hluk z podvozků a nehyzdí tak krajinu. Místní lidé i správci kolejí jsou s pilotním provozem spokojeni.
„Tahle nízká protihluková stěna je takový pokus Správy železniční dopravní cesty o to, nezabránit lidem ve výhledu na krajinu a ztlumit hluk,“ popisuje na místě nezávislý starosta Tetčic Jan Šon.
Maximálně dvacet metrů od kolejiště stojí zástavba rodinných domů. V jednom z domů na ulici Sušilova bydlí i pan Josef Vodička. Podle něj se hlučnost snížila o 20 procent.
Jaké zkušenosti mají lidé s nízkou protihlukovou stěnou v Tetčicích u Brna, zjišťoval Tomáš Jelen
„Dieselové stroje, které tady jezdí, tak ty jsou slyšet. Ale hluk od podvozku to tlumí. O třicet metrů dál vede silnice 3. třídy. Ráno, když jezdí auta do kamenolomu, tak ten hluk je výrazně vyšší než u té štreky.“
Železničáři si zatím zkušební použití nízké zástěny chválí. Podle měření dokáže snížit hlučnost až o osm decibelů, což je téměř stejně jako u běžných čtyřmetrových zdí. Podle projektanta Viktora Vika ze Správy železniční dopravní cesty teď železničáři uvažují o dalším použití.
„Použití u jednokolejných tratí s jednostranným umístěním protihlukové stěny je v podstatě schváleno, použití u vícekolejných tratí se nadále řeší z hlediska volného schůdného prostoru, úniku z kolejiště a převozu vozidel se zvýšenou ložnou mírou.“
Aby totiž byl nízký oblouk protihlukové stěny účinný, musí být co nejblíž u podvozku vlaku, což zabraňuje převážení nadměrných nákladů. Konkrétně v Tetčicích třeba součástek pro Jadernou elektrárnu Dukovany.