OBRAZEM: Stoletá parní lokomotiva už letos sveze cestující mezi Zbýšovem a Zastávkou

Nadšenci ze zbýšovského Muzea průmyslových železnic dokončují opravu historické parní lokomotivy - Foto: Tomáš Jelen

Nadšenci ze zbýšovského Muzea průmyslových železnic dokončují opravu historické parní lokomotivyFoto: Tomáš Jelen

Nadšenci ze zbýšovského Muzea průmyslových železnic po třech letech finišují opravu historické parní lokomotivy.

Muzeem průmyslových železnic ve Zbýšově se ozývají prudké rány kladivem. Parta nadšenců zde právě dokončuje rekonstrukci více než sto let staré parní lokomotivy. 

Mašinka z roku 1913, která v průmyslových podnicích tahala náklad, nyní září zbrusu novým nátěrem a už se těší na to, až bude v létě vozit zájemce po úzkorozchodné trati mezi Zbýšovem a Zastávkou. 

„Právě pracujeme na opravě krytu pravého parního válce,” objasňuje původ hluku zaměstnanec muzea, kterému jeho kolegové neřeknou jinak než Hroch. 

Nadšenci ze zbýšovského Muzea průmyslových železnic dokončují opravu historické parní lokomotivy - Foto: Tomáš Jelen

Nadšenci ze zbýšovského Muzea průmyslových železnic dokončují opravu historické parní lokomotivy - Foto: Tomáš Jelen

„Za druhé světové války nebo těsně po ní mašinka utrpěla na tomto válci vážný úraz,” dodává Artur Fučík z Muzea průmyslových železnic. 

Nadšenci ze zbýšovského Muzea průmyslových železnic dokončují opravu historické parní lokomotivy - Foto: Tomáš Jelen

Nadšenci ze zbýšovského Muzea průmyslových železnic dokončují opravu historické parní lokomotivy - Foto: Tomáš Jelen

Pracovníci muzea kromě poškozeného válce také opravili řídící kabinu, které se odborně říká kuchyň a pec vybavili novými rošty. Odborné názvy mašinfírů jsou poněkud nezvyklé. Kromě kuchyně má lokomotiva také vany, ve kterých se uchovávala zásoba uhlí. 

Nadšenci ze zbýšovského Muzea průmyslových železnic dokončují opravu historické parní lokomotivy - Foto: Tomáš Jelen

Nadšenci ze zbýšovského Muzea průmyslových železnic dokončují opravu historické parní lokomotivy - Foto: Tomáš Jelen

Oprava lokomotivy nebyla ale vůbec snadná. Během rekonstrukce se ukázalo, že speciální šroubky, které se používaly před sto lety, se už nevyrábějí. Zaměstnanci muzea se tak museli pustit do výroby vlastních šroubků. 

Nadšenci ze zbýšovského Muzea průmyslových železnic dokončují opravu historické parní lokomotivy - Foto: Tomáš Jelen

Nadšenci ze zbýšovského Muzea průmyslových železnic dokončují opravu historické parní lokomotivy - Foto: Tomáš Jelen

Historická stará lokomotiva vzhledem ke svým malým rozměrům působí velmi roztomile. „Je to taková naše Šípková Růženka. Už ji opravujeme tři roky a těšíme se, až ji po těch skoro sto letech zase probudíme k životu,” s hrdostí v hlase vysvětluje osud lokomotivy Artur Fučík. 

Nadšenci ze zbýšovského Muzea průmyslových železnic dokončují opravu historické parní lokomotivy - Foto: Tomáš Jelen

Nadšenci ze zbýšovského Muzea průmyslových železnic dokončují opravu historické parní lokomotivy - Foto: Tomáš Jelen

Zahájení sezóny se v Muzeu průmyslových železnic plánuje na 20. května. Pokud všechny finální úpravy budou probíhat bez problémů, mohla by se v tento den představit veřejnosti i tato stoletá mašinka. 

Autor:  Tomáš Jelen
Pořad: Zprávy  |  Stanice: Brno
Čas vysílání: každou celou hodinu  |  Délka pořadu: 4 minut  
 

Nové články v rubrice

Jihomoravský kraj
  Od 24.6.2017 05:50 do 07:55; v ulici Tomkovo náměstí v obci Brno; nehoda; 2 havarovaná vozidla; OA x DOD, bez zranění.
  silnice I/43 (ulice Hradecká), Brno-Řečkovice a Mokrá Hora, v katastru obce Brno, práce na údržbě mostu, zúžená vozovka na jeden jízdní pruh, Od 24.06.2017 00:00 Do 25.06.2017 23:59, Částečná uzavírka ...
  ulice Gallašova, ulice Grmelova, Brno-střed, Brno, uzavřeno, práce na inženýrských sítích, Od 01.06.2017 00:00 Do 30.11.2017 23:59, Úplná uzavírka ul. Gallašova, úsek od ul. Vídeňská po ul. Renneská a ...

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace