Po Brně budou jezdit méně 'skřípající' tramvaje. DP testuje nový systém mazání
Brněnské tramvaje by měly v zatáčkách méně skřípat a vrzat. Dopravní podnik testuje nový inteligentní systém mazání okolků, tedy částí kola ve žlábku kolejnice. Ten má nejen ulevit ulicím od hluku, ale zároveň má snížit opotřebení kol tramvají a také kolejnic.
Nový systém mazání okolků kolejových vozidel vyvinuli vědci z Ústavu konstruování při Vysokém učení technickém v Brně. Metoda funguje pomocí GPS navigace, tramvaj si tak sama promaže kola v předem vytipovaných zatáčkách nebo křižovatkách. Díky tomu se sníží tření mezi kolem a kolejnicí.
„Mazání okolků má význam z několika hledisek, samozřejmě je to komfort těch nepříjemných zvuků, které se občas objevují,“ říká vedoucí technického odboru brněnského dopravního podniku Zdeněk Jarolín. „Pro tramvaj a kolejnice je ten význam daleko větší - přimazaná kolej se méně opotřebovává, kola se méně opotřebovávají, a životnost je tedy delší,“ doplňuje.
Brněnský dopravní podnik má přes 300 tramvají. Podle Jarolína bude do konce roku inteligentní systém mazání fungovat v 66 z nich.
„Mazivo, které se dostane na styčnou plochu, se samozřejmě nespotřebovává hned a zůstane na kolejnici nějakou dobu. To znamená, že ho využije i tramvaj, která jede třeba v pořadí druhá,“ vysvětluje.
Podobnou funkci jako mazání okolků mají i stacionární mazníky, které jsou uložené přímo v kolejišti. V Brně jich je 11, během letošního roku přibyly tři za 1,2 milionu korun.
Letos technici dopravního podniku navíc zbrousili rekordních šestatřicet kilometrů kolejí, aby je zbavili drobných vlnek a nerovností. Také ty způsobují vyšší hluk a hlavně vibrace.