Po nehodě u Drysic, kde autobus narazil do billboardu, volají kritici po zodpovědnosti úřadů

31. leden 2013

Po nehodě u Drysic na Vyškovsku, při níž se minulou neděli po nárazu autobusu do betonového sloupu billboardu vážně zranilo osm lidí, se rozpoutala diskuze o povolování těchto reklam a o tom, kdo je za ně odpovědný. A padlo i trestní oznámení. Kritikové tvrdí, že billboard, do nějž autobus narazil, už možná dávno neměl stát.

Minulou neděli na silnici R46 u Drysic na Vyškovsku vůz volejbalového týmu kadetek z Nového Veselí vyjel ze silnice a narazil do betonového sloupu od billboardu. Osm pasažérů se vážně zranilo.

Příčina nehody byla stanovena zatím jen předběžně – řidič se plně nevěnoval řízení. Podle některých kritiků nehoda nemusela mít takové následky, nebýt zmíněného billboardu, který tam navíc možná už dávno neměl stát, což přiznává i policie.

Nebezpečné billboardy u silnic kritizuje například sdružení Acta Non Verba, které také podalo v souvislosti s nehodou u Drysic trestní oznámení na úředníky ministerstva dopravy kvůli ohrožení z nedbalosti.

„To trestní oznámení směřuje na konkrétní úředníky z ministerstva dopravy, kteří mají na starosti výkon silničního správního úřadu. To je instituce ze zákona, která má na silnicích, na dálnicích, na rychlostních komunikacích dohlížet na to, aby tam nebyly tzv. rušivé jevy, a tyto jevy odstraňovat. V tomto případě se jednalo o téměř metr vysokou, masivní betonovou patku toho billboardu, o který se ta dodávka rozbila a v důsledku toho bylo osm zraněných,“ řekl ředitel sdružení Vojtěch Razima.

I policisté se podivují nad postupem úřadů. „To, že se později zjišťuje, jestli ta reklama je nebo není povolená, to mě malinko zaráží. Podle mě by silniční správní úřad měl kontrolovat, zdali reklama má ještě platné povolení pro své umístění, nebo nikoli. Silničním správním úřadem je u R 46 ministerstvo dopravy. Mělo vyvolat jednání a odstranění měl financovat ten, kdo tam tu reklamu vybudoval,“ uvedl šéf jihomoravských dopravních policistů Jindřich Rybka.

Ministerstvo: Podle studie nebyl billboard nebezpečný

Ministerstvo dopravy ale ústy svého mluvčího Zdeňka Neusara odmítá, že by se úředníci o bezpečnost u silnice R46 nestarali, a zatím neuvažuje, že by vyvodilo personální odpovědnost.

„Teď je předčasné předjímat, jestli by byla nebo nebyla vyvozena odpovědnost, já předpokládám, že k tomu není důvod. Na celý úsek R46 ČVUT už v prosinci 2011 zpracovalo posudek a konkrétně tento billboard jako nebezpečné místo neidentifikovalo. Přesto ministerstvo dopravy snížilo rychlost na 100 kilometrů v hodině. Prověřujeme, jestli vůbec měl ten billboard povolení, a pokud zjistíme, že neměl, tak nebude nic bránit tomu, aby byl odstraněn,“ řekl Neusar.

Billboard u Drysic stojí už asi 20 let. Jestli je nebo není povolený, neví jistě ani vedoucí stavebního úřadu ve Vyškově Miroslav Kramář, přestože právě jeho úřad povolení vydává.

„Protože ten spis je už v archivu ve Slavkově a nemáme ho k dispozici, tak si to nemůžeme ověřit, takže v současné době nemůžeme ani potvrdit, ani vyvrátit, že by to bylo povoleno, nebo že by to byla černá stavba. Nejsme si vědomi toho, že by to bylo povolováno na dobu dočasnou,“ řekl Kramář.

Spis úředníci založili do archivu, protože předpokládali, že billboard na místě zůstane. Pak už se k němu nevraceli, protože ho prý po nich nikdo nechtěl.

Na jižní Moravě je prý přes 700 poutačů bez povolení

Podle odhadů jihomoravské dopravní policie je na jižní Moravě nejméně 700 reklamních poutačů, kterým vypršelo příslušné povolení.

„Ale bavíme se samozřejmě nejen o těch velkých billboardech a reklamních zařízeních, které jsou na první pohled viditelné, ale jsou to i reklamní zařízení, která jsou různě na zábradlích, na sloupech veřejného osvětlení a jiné,“ podotkl Jindřich Rybka.

Rybka připouští, že část odpovědnosti za tyto billboardy nese i policie. Zároveň ale poukazuje na to, že ne vždy má možnost proti nim zakročit.

„V případě, že je u komunikace ochranné pásmo, to znamená, že nejde o zastavěné území, tak páku máme, tam, kde není ochranné pásmo a je zastavěné území, tak víceméně je to jenom na tom silničním správním úřadu, jestli tam tu reklamu umístí nebo ne, a o jeho odpovědnosti,“ uvedl Rybka.

Billboardy u silnice

Odpovědnosti se nezříká ani vedoucí vyškovského stavebního úřadu Miroslav Kramář, přesto je přesvědčený, že jeho úřad nechyboval.

„Pokud jsou to billboardy v ochranným pásmu komunikace nebo na silničním pozemku, tak tam jsou pravidla daný jasný. Ale toto jsou billboardy v zastavěný části obce, kde ochranný pásmo komunikace není, a tam je trochu právní vzduchoprázdno. Neexistuje žádný orgán, který by se k tomu měl vyjadřovat. Silniční správní úřad, ministerstvo dopravy, policie, zkrátka nikdo nemá kompetenci se k tomu vyjadřovat,“ hájil se Kramář.

V takovém právním vzduchoprázdnu je také další billboard u Drysic, stojí hned za tím, do kterého nabouraly volejbalistky. Silně osvětlená reklama podle Jindřicha Rybky řidiče, kteří jedou od Prostějova na Vyškov, „pálí do očí“.

„Tahle reklama nepatří do ochranného pásma rychlostní komunikace a stavební úřad tam dal souhlasné stanovisko, my jsme to napadali, ale v přezkumném řízení tahle reklama prostě uspěla a zůstala tam,“ dodal Rybka..

Stavební úřad přiznává horší přehled o povolení reklam

Podle Miroslava Kramáře ze stavebního úřadu ve Vyškově úřady obecně nemají moc dobrý přehled o platnosti povolení billboardů, které v minulosti vydaly.

„Ta evidence je zkrátka poplatná době. Od roku 2000 už ten počítač nám hází hlášky, že pozor, končí doba platnosti, a tam už si můžeme udělat nějakou kontrolu. Ale problém je ten, že nestačíme vyřizovat věci, o které nás žádají, a na tu kontrolní činnost opravdu zbývá minimum času,“ řekl Kramář.

Pokud prý úředníci zahájí řízení, dotahují ho do konce.

„Pak zahajujeme řízení o odstranění stavby a většinou to vlastník té stavby uzná a sám to odstraní,“ uvedl Kramář. V případě, že ne, což se prý stává jen ojediněle, je to podle něj záležitost na několik let.

Na lepší časy svítá díky novému zákonu, který omezí billboardy na dálnicích, rychlostních silnicích a silnicích první třídy. Reklamy by odtud měly zmizet do pěti let. Nelegální poutače i dřív.

„Třeba jen od října 2012 jsme odstranili už 120 nelegálních reklamních zařízení na dálniční síti, ještě předtím, než ta novela vešla v platnost, tak třeba jen na D1 bylo odstraněno 15 billboardů,“ podotkl Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy.

Podle něj se to bude dít i nadále. „Podstatné je, aby se všichni úředníci na obcích k těmto věcem stavěli zodpovědně a nepovolili billboard, který by mohl být nebezpečný. Tím pádem aby dbali na doporučení policie. Nevím, jestli se to v současné době vždycky tak děje, každopádně pokud by policie v tomto směru měla větší pravomoci, to znamená, že by jejich vyjádření bylo závazné, určitě by to tu bezpečnost mohlo posílit,“ řekl Neusar.

Kvůli odstranění billboardů hrozí arbitráž

Ani tak ale vymýcení reklam u silnic nebude jednoduché. Jeden z provozovatelů billboardů už teď žádá po České republice náhradu za poutače, které bude muset kvůli novému zákonu odstranit, a hrozí arbitráží až na 380 milionů korun.

Podle Vojtěcha Razimy z Acta Non Verba by tady mohl mít stát dobré šance právě proto, že billboardy zakazuje až za pět let. Jak to však dopadne, bude zřejmě záležet na schopnostech právníků.

Jindřich Rybka řidičům, kteří se střetnou s billboardem, doporučuje, aby do protokolu o nehodě uvedli, že se nemohli dostatečně věnovat řízení kvůli osvícení billboardem.

„Určitě by tedy měla být odpovědnost toho, kdo se pod takovou reklamu takto umístěnou podepsal a povolil ji,“ řekl Rybka.

autor: gaj
Spustit audio