Školáci v Otrokovicích už nebudou potřebovat učebnice, mají tablety

7. listopad 2012

Šesťáci ze Základní školy T. G. Masaryka v Otrokovicích vyměnili klasické papírové učebnice za tablety. Více než dvě desítky dětí se budou pomocí nich učit dějepis, češtinu a angličtinu.

Do pilotního projektu Flexibook je zapojených jedenáct škol z celé země. Jako jediná ve Zlínském kraji je to právě ta otrokovická.

Škola potřebovala nejen souhlas rodičů, ale také učitelů, kteří by revoluční způsob výuky vzali na svá bedra. Ukázalo se ale, že problém bude spíš opačný: vybrat jen ty dva pedagogy, kteří od nynějška výuku pomocí tabletů vedou.

Tablety poslouží dětem ve škole i doma

„Všechno tady začalo tím, že jsme dětem sebraly papírové učebnice,“ nastínila ředitelka školy Marta Zakopalová, „všechno mají v iPadech, které jsou navíc napojené na internet. Děti tak mají oproti klasické učebnici k dispozici mnohem více informací.“

Každé dítě bude mít svůj vlastní tablet, který si může brát domů. Žáci si tak budou moci i doma poslechnout například komentář v angličtině, propojit probíranou látku v dějepise s videoukázkou nebo si více informací najít na internetu.

Škola bude mít navíc možnost celý rok porovnávat studijní tempo a výsledky ve třídě, kde žáci pracují s tablety a ve vedlejší třídě, která se bude i nadále vzdělávat z klasických učebnic. Obě třídy totiž povede jedna učitelka Pavlína Herentinová.

„V dějepisu vidím obrovský přínos v možnosti propojit text, obraz a video,“ pochvaluje si učitelka, „při výuce jazyků je zase možnost přizpůsobit výuku žákům na různém stupni úrovně.“

Hraní her ve škole a opisování nehrozí

Pedagog může během výučování nahlížet přes svůj tablet do přístrojů žáků a kontrolovat, co zrovna dělají. Součástí výbavy tabletů jsou i obaly, jejichž vrchní strana slouží zároveň k zapínání a vypínání přístroje. Při písemných pracích se tak nemůže stát, že by žáci z tabletů opisovali.

Děti se práce s tablety nebojí. Například Filip Gajdůšek se hodlá dál v ovládnutí přístroje zdokonalovat. I on v něm oproti klasickým učebnicím vidí velké výhody. „Taky toho nebudeme muset tolik nosit v aktovkách,“ těší se Filip.

Tablety budou mít děti k ruce celý školní rok. V jeho závěru škola vyhodnotí výsledky a poté rozhodne, zda se tato revoluční forma výuky osvědčila. Pokud se ukáže že ano, vedení školy je připravené postupně rozšířit tablety také do dalších tříd.

autor: Andrea Kratinová
Spustit audio