Unikátního bojového „čmeláka“ objevili u sběratele v Maďarsku

Bojový práškovací „čmelák“ není legenda! Doopravdy existuje, jak se přesvědčili lidé v Leteckém muzeu v Kunovicích na Uherskohradišťsku.

Takzvaný „čmelák“ je snad nejznámější práškovací letadlo. I když se to při pohledu na malého žlutého sympaťáka nezdá, v osmdesátých letech měl být i vojenskou hrozbou.

Jediný prototyp bojového letounu vyrobeného ze „čmeláka“ v sobotu ukázalo tisícovkám lidí Letecké muzeum v Kunovicích na Uherskohradišťsku. Typ Turbo Military vyrobil více než třemi desítkami let otrokovický Moravan na žádost tehdejší Německé demokratické republiky. Z projektu tehdy ale nakonec sešlo.

Letečtí nadšenci si mysleli, že už neexistuje. Loni ho náhodně objevili u sběratele v Maďarsku. Vlastně bylo k nepoznání. Na obnově se podílela odborná firma.

Lubomír Hubený-konstruktér bojového čmeláka.

„Firma měla za úkol trup odstrojit, nastříkat znovu základem a opět potáhnout plátnem plus nastříkání kamufláže," popisuje Josef Haichel, jeden z leteckých nadšenců, který se poslední dva týdny podílel na kompletaci světového unikátu.Turbočmeláka si přišel prohlédnout také jeho otec, šéfkonstruktér Lubomír Hubený: „Je to hezká vzpomínka, která se zase zhmotnila."

Místo prášku rakety a pumy

Psal se rok 1985. Lubomír Hubený dostal zadání udělat ze žlutého mírumilovného práškovacího letadla bojového tygra vybaveného zbraněmi a nastříkaného klasickou vojenskou kamufláží.

„Bylo to takové kuriózní, samozřejmě, protože, kdo by si pomyslel, že tam budou pověšené pumy, kulomety, raketice nebo tak. Byla to pro nás taková španělská vesnice, a já to říkám pořád. My jsme neznali vojenské předpisy a vojáci neznali zase ty civilní. V té době ta komunikace nebyla žádná mezi armádou a civilem," vzpomíná pro Český rozhlas Hubený.

Unikátní bojový "čmelák" na kunovickém letišti.

Bojový čmelák mohl nést pod křídly dvě až čtvrt tuny vážící pumy. „Tam se ve výrobě udělala zesílená křídla, ty nosníky se musely dimenzovat lépe," vysvětluje.

Shození zkušebních pum

Prototyp bylo nutné důkladně prověřit a vyzkoušet, a to včetně shazování pum. „Asi šest pum se shodilo celkem... Cvičných," vzpomíná Hubený.

Čmelák Turbo military měl nést bojovou techniku nebo munici pouze pod křídly. Šéfkonstruktér Lubomír Hubený ale plánoval docela pestrou variabilitu. „Sem bylo možné pověsit pumu, až 250 kilogramů, nebo přídavnou nádrž. A nebo v další etapě kulometný kontejner se třemi kulomety" ukazuje Radiožurnálu šéfkonstruktér.

Unikátní bojový "čmelák" na kunovickém letišti.

Opravenému vojenskému čmelákovi momentálně přece jen něco zásadního chybí. Právě zmiňované nosníky pum nebo jiné munice.

Šéf kunovického Leteckého muzea Martin Hrabec se pokusí v příštích měsících o nápravu: „Sháníme zatím celkem neúspěšně ty závěsníky a mezikusy mezi křídlo a závěsník, do budoucna to tam určitě dáme. Otázka je, zda to budeme muset třeba i vyrobit, takže sháníme i výkresovou dokumentaci."

Světově unikátní prototyp bojového čmeláka se už v příštích dnech stane součástí stálé expozice kunovického leteckého muzea.

autor: pes
Spustit audio