Výluka skončila, vlaky opět staví na hlavním nádraží. Velká omezení ale ještě přijdou

Brněnské hlavní vlakové nádraží je ode dneška opět průjezdné. Skončila tříměsíční série výluk.

Po tříměsíční sérii výluk ode dneška znovu projíždějí vlaky přes hlavní nádraží v Brně. Poslední tři měsíce pracovali železničáři třeba na čtvrtém nástupišti nebo na takzvaném Pražském viaduktu, kudy do Brna přijíždí mezistátní expresy od Prahy.

Rozsáhlé rekonstrukce připravují správci železnice taky na roky 2018 a 2019. Ve stanici třeba vymění za víc než jeden a půl miliardy korun zabezpečovací zařízení, které je zastaralé.

Letošní opravy, kvůli kterým většina vlaků místo na hlavním nádraží zajížděla na nádraží dolní, stihli železničáři dokončit včas. Přišly na 170 milionů korun a nejzásadnější z nich byla právě oprava Pražského viaduktu, což je mostní konstrukce, po které přijíždějí na hlavní nádraží všechny vlaky ze severu.

Kromě rekonstrukce kamenných oblouků železničáři vyměnili i koleje směrem do Židenic a trakční vedení. Kromě toho dělníci opravili celé čtvrté nástupiště, které má novou dlažbu a obnovené jsou i památkově chráněné přístřešky s litinovými sloupy.

Tříměsíční výluka ovlivnila ve všední dny celkem 300 spojů, které jezdily jinak, o víkendu to bylo méně. Řada vlaků zajížděla na takzvané dolní nádraží, které je od toho hlavního vzdálené asi kilometr. A protože to je nákladové nádraží, železničáři tam pro cestující postupně postavili aspoň provizorní přístřešky, lavičky, automaty s občerstvením a přenosné toalety.

Jakkoliv ale byla letní výluka rozsáhlá, v podstatě jde pouze o přípravu na výluky, které teprve přijdou.

Provoz bude omezený po celý rok 2019

Nejdůležitější, co je potřeba na brněnském hlavním nádraží vyměnit, je zabezpečovací zařízení. Tedy systém, který hlídá, který vlak přijíždí na kterou kolej. Dosud v Brně funguje elektromechanické zařízení, které je asi 50 let staré. Jeho výměna za víc než 1 a půl miliardy korun je v plánu na celý rok 2019.

Podle mluvčí Správy dopravní železniční cesty Kateřiny Šubové budou v Brně vlaky po celou dobu výměny jezdit opět na dolní nákladové nádraží.

„Počítáme s tím, že bychom v prostoru před nádražím, kde je dnes parkoviště po dohodě s městem realizovali čekárny v mobilních buňkách, byla by zde i pokladna pro dopravce a byly by zde i toalety, které by byly vyššího standardu, než ty, které jsou tady dnes,“ nastínila Šubová.

Letní výluka sice dnešním ránem skončila, ale zároveň začalo platit omezení na trati z Brna na Ivančice a Moravský Krumlov. Část vlaků pojede jinak nebo je nahradí autobusy.

autor: jel
Spustit audio