Výpravčí celého světa se učí řídit dopravu na miniaturních vláčcích v Brně

17. červenec 2015

Mezi vybavení výpravčích už nepatří jenom píšťalka, „plácačka“ a dopravní deník, ale také klávesnice a myš. A k jejich škole i miniaturní vláčky.

Navštívili jsme unikátní pracoviště – místo, kde se učí dispečeři, kteří pak ve skutečnosti s pomocí počítačů řídí i několik set kilometrů vzdálené tratě a výhybky. Součástí trenažéru dálkového řízení železniční dopravy jsou nejen počítače přesně odpovídajících těm ve skutečném provozu, ale také rozsáhlé a do detailů vyvedené modelové kolejiště.

Ve dvou velkých místnostech je na ploše necelých padesáti metrů čtverečních celkem 260 metrů kolejí, několik nádraží, stovky návěstidel a asi dvacet vlakových souprav. Výpravčí dálkově přehazují 103 výhybek a rozhodují o pohybu 21 osobních a 87 nákladních vagónů, ale třeba i pomalejší strojní podbíječky. „Je to vysoce náročný a vysoce moderní výukový prostředek,“ vysvětluje ředitel brněnské firmy Signalprojekt Zdeněk Trnka.

Výpravčí celého světa se učí řídit dopravu na miniaturních vláčcích v Brně

Samotné vláčky jsou podle něho jen nadstavba – taková třešnička na dortu, na níž se promítají všechny pokyny semaforům, výhybkám či lokomotivám. „Podstata a ta cena je v tom softwaru a hardwaru toho zařízení. Je tam aktuální ostrá verze zabezpečovacího zařízení. Ta, co se aktuálně provozuje na tratích Správy železniční dopravní cesty,“ doplňuje Trnka. Výpravčí se tak učí přesně na tom zařízení, které potom budou v praxi ovládat.

Výpravčí celého světa se učí řídit dopravu na miniaturních vláčcích v Brně

„Takováhle výuka je lepší než promítání na zeď nebo čtení nějakých ustanovení v předpisech nebo v zákonech,“ pochvaluje si Roman Čapek ze Správy železniční dopravní cesty, který výpravčí neboli železniční dispečery pomáhá školit. Model věrně kopíruje úseky některých opravdových tratí. Skrývá i zmenšeninu brněnského hlavního nádraží. K tomu se však školení pracovníci dostanou až poté, co zvládnou navazující jednodušší jednokolejné i dvoukolejné tratě.

Nádražní budova i kolejiště jsou vyvedené do nejmenších detailů. Na peróně třeba stojí ještěrka naložená zavazadly. To může být inspirující třeba pro některé z účastníků školení – do sálu totiž nemíří jen tuzemští železničáři, ale třeba i asijští výpravčí. Ti mají štěstí, uvidí pracoviště jako celek. „Naopak mi volají nadšenci nebo třeba školy, které mají představu, že je naše pracoviště hračkou. To v žádném případě, je to sofistikovaný komplex,“ zdůrazňuje Zdeněk Trnka.

Výpravčí celého světa se učí řídit dopravu na miniaturních vláčcích v Brně

Trenažér je tak propracovaný, že jednotlivé komponenty dokážou i simulovat i závadu. Toho se využívá při závěrečných praktických zkouškách. Srazit se totiž nesmějí ani modelové lokomotivy.

autor: jel
Spustit audio