Eliza Carthy, Rhiannon Giddens, Emel Mathlouthi a Amira Medunjanin: Ženy sobě

8. březen 2017

K Mezinárodnímu dni žen všem zástupcům něžného pohlaví pogratulují, jak jinak, výjimečné ženy: Rhiannon Giddenss, Katarína Máliková, Eliza Carthy, Emel Mathlouthi nebo Amira Medunjanin.

Shodou okolností se mohou všechny pochlubit novými alby. Na některá se přitom netrpělivě čekalo mnoho let, což je případ anglické folkařky Elizy Carthy, vracející se na scénu s velkou parádou za doprovodu početné kapely s dechovou sekcí The Wayward Band. Snad proto, a s ohledem na mohutný, často až rockový zvuk, zpívající houslistka album nazvala příznačně Big Machine.

Mezi jeho vrcholy patří skladba The Fitter’s Song o dělnících stavějících dálnici M1, složená v roce 1959 Ewanem MacCollem. Legendární folkový hitmaker se nad Elizinou verzí musí dozajista v hrobě otáčet. Autor bezmála tři sta skladeb, z nichž některé zlidověly, totiž po celý život nesmiřitelně trval na akustickém podání anglického folku, bez jakýchkoliv moderních přísad a nedej bože, kdyby někdo vzal do ruky elektrickou kytaru.

Americká zpěvačka a multiinstrumentalistka Rhiannon Giddens vede oslavovanou skupinu Carolina Chocolate Drops. Tu však nedávno uložila ke spánku, protože před dvěma lety zabodovala jako sólistka debutem Tomorrow Is My Turn nebo účastí na albu Lost on the River: The New Basement Tapes (zhudebněnými neznámými texty Boba Dylana). Její hlas zazářil i na poslední desce Yo-Yo Ma & The Silk Road Ensemble.

Novinkou Freedom Highway své mimořádné umění drobná míšenka potvrzuje a je snadné si přepisovatelku zapomenuté historie americké černošské hudby a tvrdou kritičku diskriminace žen představit jako gratulantku k MDŽ. Skladbou Freedom Highway, napsanou gospelovým zpěvákem Roebuckem „Pops“ Staplesem v roce 1965 a nazpívanou s písničkářem Bhi Bhimanem, jehož rodiče pocházejí ze Srí Lanky, se vymezuje i proti Trumpově rozdělování americké společnosti a rozsévání rasové nenávisti.

Tuniská zpěvačka Emel Mathlouthi se ve své vlasti ocitla na indexu, takže byla nucena emigrovat. Stala se prominentním hudebním hlasem arabského jara a její vroucně žalující píseň Kelmti Horra (Mé slovo je svoboda) hymnou tuniské Jasmínové revoluce. Nové album Ensen opět přetéká naléhavě vášnivým straněním lidskosti, zaneseném například do skladby Ensen Dhaif (Human, Helpless Human).

Zpěvačka Amira Medunjanin nemusí ohledně své hudby nic říkat: její hluboce procítěné sevdalinky, baladické písně žánru označovaného za bosenské blues, vydají za všechny komentáře a to i v časech, kdy zpěvaččina země Bosna a Hercegovina znovu připomíná sud prachu. Jak kdosi napsal, vyřešit nové spory mezi Bosňáky, Chorvaty a Srby by snad zvládli jen Gandhi, Churchill a de Gaulle v jednom. Třeba by pomohl i poslech nového zpěvaččina alba Damar (Bijící srdce).

Spustit audio