Hudba, která se poslouchá v sedě, ale přesto vás zvedne ze židle

15. září 2014

Ano, Praha je metropolí evropské vážné hudby, ale v jednom ze spřízněných žánrů naopak zůstáváme pozadu - jedná se o uměleckou tvorbu, která akademickou formu evropské klasiky bezstarostně překračuje. Ne tím, že si houslista oblékne džíny, ale obsahem.

Přehled těch nejpozoruhodnějších počinů přináší pondělní Čajovna Petra Dorůžky 15. září - od Amsterdamu přes Londýn až po fuze s asijskou hudbou. Zazní i živé album Ivy Bittové Eviyan Live.

Epicentrem žánrů, které oživují evropskou klasiku jazzem či improvizací, jsou státy Beneluxu. Holandský kvartet Quinetique například spojuje tóny smyčců se zvuky, které jsou pro lidstvo trvalou hudební inspirací, tedy se zpěvem ptáků. Metodu, která by snadno sklouzla k lacinému efektu, užívají hráči s mírou, rozvahou a jemným vtipem. Že by byl vzorem sám Olivier Messiaen, skladatel-ornitolog, který ve svých kompozicích ptačí melodie rád používal? "Neinspiroval nás žádný Messiaen, ale přímo ptáci," odpovídá houslistka Vera van der Bie. "S tou myšlenkou přišel lesník z Hoge Veluwe, největší holandské přírodní rezervace, který dobře věděl, že ptáci nejkrásněji zpívají na jaře brzy ráno. Zorganizoval tedy ranní koncert, na němž se ptačí zpěv prolíná se zvukem smyčců. Hráli jsme pro publikum 300 lidí, kteří přišli na náš koncert v šest hodin ráno!"

"Během koncertu jsme hráli jak náš běžný repertoár, tak improvizace, v nichž jsme komunikovali s ptáky. Pro tuto příležitost jsem napsala skladbu Four Bird Songs, založenou na melodiích čtyř různých ptáků. Po úspěchu prvního koncertu jsme udělali další koncert s ptáky o dva roky později, s novým repertoárem, a dvěma ptačími skladbami, Angry Birds and Cool Cats a Merels, což znamená Kosi, a základem jsou melodie pěti různých kosů. Loni nás požádali o další koncert na jiném místě, a tak jsem složila Thank you for choosing Wings International Airlines, to je skladba o migraci ptáků. V Evropě se stěhovaví ptáci shromažďují na třech místech: v Bosporu, Gibraltaru a Falsterbo, na jižním pobřeží Švédska."

Na albu nazvaném Birds! se podíleli špačci, kavky, racci a vrány, a dokonce i datel. Při hledání spojnic mezi ptactvem a hudbou houslistka Vera van der Bie nevyhnutelně narazila na jazzového velikána, saxofonistu Charlieho Parkera, který byl mezi svými kolegy znám pod přezdívkou Bird, Pták, a jednu ze svých nejslavnějších skladeb pojmenoval Ornitology. Tento dodnes hraný jazzový standart se stal podkladem pro skladbu kvarteta Quinetique nazvanou Know thy Birds.

Jiným nekonvenčním počinem, který narušuje hranice vážné hudby, je tvorba mezinárodního sdružení Sans, jehož hlavním pilířem je anglický hráč na flétny a citery Andrew Cronshaw a finská zpěvačka Sanna Kurki Suonio. Poněkud netypickou nástrojovou kombinaci dotváří basklarinet a arménská píšťala duduk. Jak sami poznáte z videa, poslech vyžaduje to nejhlubší soustředění, ale žánrově se od vžité představy vážné hudby značně vzdaluje.

Spustit audio