K. Bartošová: S přítelem válečného zločince jsem natočila film o odpuštění

2. červenec 2016

Na road-tripu s kamarádem srbského generála Mladiće, odsouzeného za válečné zločiny... Nejlepší debut a jeden z nejvýraznějších českých dokumentárních filmů roku se jmenuje Nebezpečný svět Rajka Dolečka. S Kristýnou Bartošovou, držitelkou Ceny Pavla Kouteckého, jsme nabídli rozhovor v Čajovně.

Mladá režisérka – s bosenskými rodinnými vazbami – cestuje na Balkán s Rajkem Dolečkem. Tento bezmála devadesátiletý lékař je známý nejen díky svým někdejším populárním televizním pořadům proti obezitě, ale také tím, že se věnuje obhajobě svého přítele, srbského generála Ratka Mladiće, odsouzeného válečného zločince z bývalé Jugoslávie, a bagatelizuje rozsah i význam masakru v Srebrenici. Jejich setkání je (nevyhroceným) střetem politického vědomí, světonázoru, generací i genderu (starého muže a mladé ženy režisérky) a zároveň svědectvím o mezích komunikace a snahy pochopit. „Každý divák vidí jen takový film, jaký je schopen vidět. Někdo vidí film, ve kterém přitakávám srbskému výkladu balkánského konfliktu. Někdo film, ve kterém si dělám legraci ze starého pána,“ říká k otevřenému vyznění filmu režisérka.

Červencovou Čajovnou jsme navázali na sérii 10 Shots, která přinesla 10 portrétů mladých českých filmařů a byla věnovaná hranému filmu.

03659422.jpeg

Nebezpečný svět Rajka Dolečka po úspěšné účasti na jihlavském festivalu dokumentárních filmů, Jednom světě a festivalu Finále v Plzni získal Cenu Pavla Kouteckého pro nejlepší dokument roku, a je tak nejoceňovanějším českým dokumentem letošní sezony. Přesto se nedočkal regulérní distribuce. Můžete ho ale vidět online.

Kristýna Bartošová studovala film na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně, potom Katedru dokumentární tvorby FAMU a pokračuje studiem na AVU v ateliéru nových médií. Dříve natočila snímky Pod lampou je tma (2012), o napětí mezi Romy a bílou většinou ve městě u Hradce Králové, Broučci (2011) sledující blokádu kácení stromů na Šumavě. Tyto snímky sdílejí s Nebezpečným světem Rajka Dolečka téma zablokované komunikace mezí různými skupinami lidí. Na Broučky se můžete podívat přímo tady.

 
 

Další částí tvorby Kristýny Bartošové jsou potom filmy vstupující do galerijního kontextu a stylizované „dance for camera“ snímky Insomnia (2015) a Důvěryhodný vztah (2014).

 
 
autor: Pavel Sladký
Spustit audio