MEFISTO

24. září 2011

Beatové hvězdy roku 1965 uslyšíte v Lucerně dne 29. dubna 1966 v pořadu TOP SHOW! Hrát bude Olympic, Donald a Mefisto a všichni ostatní vítězové ankety Beatové osobnosti roku 1965..." (ohláška z časopisu Fan club Olympic č.2, březen 1966).

V době, kdy skupina Matadors teprve nabírala dech k dobytí českého publika a kdy Karkulka Jiřího Brabce byla již přetavena v jinak zaměřený Country Beat, patřily k nejuznávanějším pražským beatovým kapelám vedle Olympiku skupiny Donald a Mefisto. O Mefistu se tvrdívá, že bylo první profesionální českou rockovou skupinou. Jak taková profesionální kapela vznikala?

Josef Smeták Žil byl pan Josef Smeták. Hrál na kontrabas a měl k dispozici šestsettrojku. Motal se kolem bigbítu a tvářil se, že mu pomáhá. Jistě i lecčemus pomohl, ale poté, co řada mladičkých rockerů zmoudřela, zjistila, že je bral pěkně na hůl. Hodně inkasoval a málo rozdával. Pan Smeták se každopádně zapsal do historie českého bigbítu dvěma zásadními počiny. Byl u založení skupiny Olympic a vymyslel její pojmenování. Staral se o její kšefty tak znamenitě, že kluci hráli někdy až čtyřikrát denně. A když ho zbytek kapely prokoukl a zprostil funkce, stál vzápětí u zrodu dalšího big beatu - Mefisto.

02442853.jpeg

Tomáš Weber Samouk, který hrál už koncem 50. let na kytaru s orchestrem Zdeňka Bartáka a zpíval, se stal v prvních letech 60. dekády profesionálním kytaristou, najímaným na různé estrády a podobné kšeftíky, pod Pragokoncertem, anebo Ústředním kulturním střediskem, z něhož se rodilo Pražské kulturní středisko. Bylo to právě na chodbě PKS, kde byl jakýmsi agenturním pracovníkem na podzim 1963 pan Weber seznámen s panem Smetákem. Čert ví, odkud přesně iniciativa přišla. Odkudsi shora. Agentura chtěla mít svůj vlastní pořádný bigbít a pan Smeták toužil Olympické partě ukázat, že to půjde i bez nich a líp. Začala vznikat skupina, od počátku ryze agenturní, čímž se odlišovala od ostatních, veskrze amatérských bigbítů, které vznikaly na školách, v továrnách, na ulicích a v parcích. Pánové Weber a Smeták pak chodili, rozhazovali sítě a sháněli další muzikanty.

02442854.jpeg

Karel Svoboda Karla Svobodu chytili v kavárně Vltava, kde hrával s orchestrem Oty Rendly. Talentovaný muzikant, hráč na piano nebo ioniku a později skladatel, ba přímo jeden z nejúspěšnějších českých hitmakerů, byl v té době ještě čerstvým zběhlíkem ze studií medicíny. Před svým prvním profi angažmá v tanečním orchestru Oty Rendly stihl praxi v Dixielandu mediků a v kvintetu Hanuše Berky Jazztet, který hrál moderní jazz a s nímž se zúčastnil i karlovarské jazzové přehlídky v roce 1962. Na podzim 1963 se ochotně stal spoluzakladatelem vznikajícího Mefista a bylo rozhodnuto: zubařem nebude.

A ti další Z orchestru Boba Šmidrkala vytáhli tenorsaxofonistu Františka Kopala, na bicí přizvali Milana Voblizu, známého z Crystalu a druhým kytaristou se stal vedle Webera Allen Richter. A basová kytara? Zpočátku zkoušel obsluhovat basovku sám Smeták, ale bylo to neúnosné. Brzy museli angažovat Antonína Gondolána, všestranně nadaného romského muzikanta. Základní sestavu známe. K ní ještě připočtěmě sólové zpěváky: Kmenovými zpěváky Mefista se stali Jaromír Mayer a Michaela Prunerová. Kromě nich s Mefistem začala brzy hostovat celá plejáda populárních zpěváků: Karel Gott, Eva Pilarová, Pavel Sedláček, Eva Olmerová a další.

Laterna Magica 1963-4 Míša Prunerová vyhrála v roce 1960 jako šestnáctiletá soutěž Hledáme nové talenty, kde hrál Bartákův orchestr. Pak jí nebylo dopřáno studovat medicínu, a tak zůstala u zpívání. V době zakládání Mefista jí bylo 19. Její otec dr. Wilém byl Pruner byl ředitelem divadla v Laterně Magice a nabídl skupině reprezentativní prostory tohoto divadla. Zkoušet se začalo v listopadu a už začátkem prosince byly první koncerty. Laterna Magica se stala prvním stánkem pravidelných vystoupení Mefista. A hned v palbě ostře červených reflektorů, v jednotných tmavých oblecích a s gotickým "M" na rukávech. Nejprve to byly pondělky, později i středy nebo pátky. Laterna byla záhy nabitá k prasknutí. Byl to zdařilý odrazový můstek. Několikát tu úspěšně s Mefistem vystoupil i patnáctiletý syn peruánské zpěvačky Ymy Sumac, student z Los Angeles Carlos Vivanco Sumac, který kromě zpěvu i výtečně tancoval a bubnoval.

Rock'n'roll nebo pop? Mefisto působilo trochu nesourodým dojmem. V instrumentálkách bylo jemně melodické (Shadows, Ventures) a ve zpívaných skladbách různorodé podle toho, který zpěvák právě stál na scéně. Hodně byl zastoupen Elvis Presley. Záhy přišli z čista jasna jako blesk Beatles. Karel Svoboda si honem letěl koupit foukací harmoniku. Nacvičili v triu nebo kvartetu Please Please Me a pár dalších hitů. Sóla zpíval Mayer, sbory Svoboda, Weber a Gondolán. V březnu a dubnu 1964 už mohlo na plakátech Mefista stát hrdá věta "V pořadu skladby z repertoáru skupiny Beatles". 10. dubna 1964 pořídil soubor Mefisto ve strahovském studiu své první nahrávky. Kopii instrumentálního hitu Shadows Midnight se sólovou kytarou Tomáše Webera a úpravu písně memphiského rodáka, country zpěváka Dickie Lee, I Saw Linda Yesterday, se zpěvem Michaely Prunerové a Tomáše Webera. Ani Míša Prunerová, ani Mayer, ani další spolupracující zpěváci nebyli vysloveně rockoví, neměli rock'n'rollový drive a bluesové cítění. Potvrdil to i jejich následující vývoj - Prunerová se po emigraci do Měmecka v dubnu 1965 orientovala na místní šlágrový trh a Mayer se stal rovněž zpěvákem tzv. středního proudu. Výraznější změna v zaměření Mefista nastala až s příchodem Pete Kaplana v září 1964.

Kaplanova éra Kaplan, vystudovaný elektrotechnik, přinesl do skupiny i na svou dobu nebývalou aparaturu, postavenou na bázi pověstného poděbradského zesilovače Samuel. V kapele se ozval starý duch rock'n'rollu, Chuck Berry a Jerry Lee Lewis. Kaplan s sebou vzal i baskytaristu Jiřího "Kuzmu" Dospěla, s nímž se bez úspěchů snažil rozjet skupinu Black and Silver. Gondolán mezitím pendloval mezi Semaforem a Divadlem Na zábradlí a nakonec přijal nabídku do orchestru divadla Apollo, zakládaného bratry Štaidlovými a Karlem Gottem. Mefisto značně sjednotilo a přitvrdilo zvuk i styl, i když v kapele se ještě nějakou dobu střídali tři kytaristé: Weber, Kaplan a od začátku roku 1965 též Ota Jahn, který začínal v roce 1962 ve své kapele Stíny (Shadows) a který k Mefistu nadšeně utekl z baru hotelu International. Každý kytarista měl svůj repertoár, každý si hrál svá sóla, některý z dalších kytaristů pak hrál doprovodnou a ten třetí pro tu chvíli odešel z jeviště. Nakonec kapelník a vlastně i manažer Mefista Tomáš Weber dal přednost nabídce od orchestru Ladislava Bezubky a odjel s ním v roce 1965 do Švédska.

Rokoko 1965-69 V kapele zůstali dva kytaristé. Milan Vobliza pak musel na vojnu, a tak jej u bicích na pár měsíců nahradil Přemek Černý. V této etapě je Mefisto zachyceno ve filmu z vojenského prostředí "Každý mladý muž", doplnění ovšem zpěvákem Viktorem Sodomou a dvěma herci. Koncem roku 1965 dostalo Mefisto nabídku doprovázet zpěváky Martu Kubišovou, Helenu Vondráčkovou a Václava Neckáře v pražském divadle Rokoko. Toto angažmá, po boku orchestru Václava Hybše, přineslo kapele další profesionální vytříbení a stabilní a jisté postavení na scéně. Soubor zpěváky doprovázel i na domácích a zahraničních zájezdech a hráčsky rostl, ale jako svébytná beatová výpověď se už Mefisto pochopitelně dále nerozvíjel. Doprovázení zpěváků příliš nevyhovovalo Pete Kaplanovi, a tak v květnu 1966 odešel i s basistou Dospělem. Působil pak v Rogers Bandu F.R.Čecha a v roce 1968 obnovil svůj Samuels Band. S labelem Mefisto však tehdy ještě dočista neskoncoval, jak se za chvíli dozvíme. Sólového kytaristu Otu Jahna doplnil jeho kolega ze Stínů Václav Šimeček a Dospěla nahradil u baskytary Zdeněk Rytíř (s minulostí v Crossfire, Hells Devils a Blue Five).

Mefisto je mrtvo, ať žije Mefisto! Konec dráhy pražského Mefista souvisí s německým nastudováním muzikálu Hair, podobně jako v případě Matadors, Bluesmen nebo Atlantis. I část Mefista se nechala zlákat. Ještě předtím, v roce 1968 vyměnil Rytíře Pavel Petráš, odešel i Karel Svoboda. V té době již byl uznávaným skladatelem s festivalovými úspěchy. Své první skladatelské krůčky si odbyl právě v Mefistu: Slunce za oknem s Jaromírem Mayerem nebo Čtyři koňský kopyta s Waldemarem Matuškou. Pro Mefisto vznikly i brilantní instrumentálky Start Gemini a Návrat Gemini a hity jako Stín katedrál. Staré Mefisto na přelomu 60. a. 70. let vymizelo z české scény, byť bylo v letech 1973-74 ještě nakrátko vzkříšeno se zpěváky Jaromírem Mayerem a Vlaďkou Prachařovou. Záhy přestalo existovat úplně. Léta však čekalo na své znovuzrození, ke kterému došlo v roce 1989. Tehdy Pete Kaplan oprášil Mefisto jako revivalovou rock'n'rollovou skupinu a se starými známými Jiřím Dospělem, Otou Jahnem, Jiřím Jandou, Milanem Voblizou a dalšími začali znovu koncertovat. A za mikrofonem jste mohli slyšet Viktora Sodomu nebo Pavla Sedláčka, u saxofonu Mílu Růžka, za baskytarou Pavla Chrastinu a u bicích Jeňýka Pacáka.Bohužel Pete kaplan ani Jeňýk Pacák již nežijí. Mefisto ale hraje v pozměněné sestavě dodnes: je nesmrtelné!

autor: Aleš Opekar
Spustit audio