Trumpetista Matthew Halsall: Hudba z manchesterského parku

17. listopad 2015

"Manchesterská jazzová scéna zažívá velice vzrušující období – v současné době tu působí celá řada originálních mladých uskupení, která vyrůstala nejen s jazzem, ale i s taneční hudbou. Díky tomu dělají svěží, moderní tvorbu, ve které mixují jazz s experimentálními zvuky. Myslím si, že přesně tak by se měl jazz vyvíjet – být otevřený novým vlivům a neustále expandovat," říká trumpetista, skladatel a DJ Matthew Halsall. Ve své tvorbě hlásí k odkazu Johna a Alice Coltraneových a mezi své oblíbence a zdroje inspirace řadí také Cinematic Orchestra nebo Portico Quartet. Jeho kompozice ale nezapřou ani prvky taneční hudby, v jejímž prostředí se jako DJ často pohybuje.

V pořadu zazní nejprve ukázky z alba Fletcher Moss Park, které vyšlo před třemi lety. Jednotlivé skladby na CD byly prý inspirovány parkem, který se nachází pět minut od Halsallova domu. Když se zrovna udělalo hezky, vyrážel tam trumpetista s laptopem a na lavičce postupně složil většinu repertoáru. „Snažím se, aby mi trumpeta nediktovala, co mám skládat – abych byl schopen tvořit kdekoli. Je pro mě důležité, že na albu nepřevládá jen jeden zvuk. Mnohem více mě totiž zajímají různé zvukové textury,“ říká Halsall. Charakteristický zvuk jeho alb vytváří zejména harfenistka Rachael Gladwin. Dalšími hráči, kteří se podíleli na CD Fletcher Moss Park, byli flétnistka Lisa Mallett, pianista Taz Modi, basista Gavin Barras a bubeník Luke Flowers z ansámblu Cinematic Orchestra.

Na trumpetu se Matthew Halsall začal učit v šesti letech, poté, co jej rodiče vzali do jazzklubu na odpolední koncert, kde vystupoval big band s hudbou Dizzy Gillespieho, Milese Davise a Arta Blakeyho. Od čtrnácti let koncertoval Halsall po Evropě, Americe a Austrálii. Později založil vlastní label Gondwana Records, u kterého vydává většinu svých alb včetně toho nejnovějšího, Into Forever. Vyšlo letos v říjnu a svým obsazením se podobá albu Fletcher Moss Park.



Halsallovy meditativní kompozice nezapřou vlivy impresionismu, minimalismu i ambientní hudby. Rád pracuje také s mimoevropskými hudebními prvky – na album Into Forever přizval japonskou hráčku na nástroj koto Keiko Kitamura. Exotické motivy v ambientně laděném hudebním prostoru se mohou velice snadno zvrtnout a znít jako soundtrack k večeři v Orient Baru. To ale rozhodně není případ Halsalla, jehož skladby mají promyšlenou stavbu a prokomponovaná aranžmá, citlivě pracují s gradací a vynikají i sólistickými výkony. Na některých skladbách se autorsky podílela také Josephine Oniyama, britská zpěvačka s jamajsko-liberijskými kořeny, která nazpívala i titulní píseň Into Forever.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.