Všechno chceme hned? Seriál Semestr je nejpříjemnější překvapení letoška

3. prosinec 2016

Seriál Semestr vypráví o partnerském vztahu na dálku – po dobu jednoho studijního pobytu na Erasmu. Z drtivé většiny se příběh odehrává při skypování a na sociálních sítích. Semestr přináší do české tvorby formální inovaci i nové inspirační zdroje. Jeho tvůrce musíme zařadit mezi letošní největší objevy.

V Čajovně přinášíme rozhovor s režisérem Semestru Adamem Sedlákem a scenáristou Ondřejem Kopřivou.

Semestr je cenný nejen proto, že je jedním z velmi mála děl o současné „mileniální“ generaci, ale především tím, že svědčí o jedné z podob tragédie naší všednosti (jako je obyčejný rozklad vztahu mezi dvěma lidmi) a dává nám ve svých nejlepších momentech zakusit horror vacui v jeho autentických současných kulisách.

Bublání sociálních bublin. Mumlání dorazilo do Česka a našlo svoji podobu

Ještě nedávno se zdálo, že mumblecore, volně definované hnutí často improvizovaných nízkorozpočtových amerických filmů (režisérů jako jsou Joe Swanberg, Lena Dunham Andrew Buchalski, bratři Duplassové ad.), nebude mít na české filmové prostředí žádný dopad.

Po Semestru, minisérii, kterou režíroval Adam Sedlák, už to říct nemůžeme. Mumblecorové filmy o neukotvených amerických dvacátnících nebo třicátnících ve světě svých first world problems – především skrze seriály jako Girls – nezpochybnitelně ovlivnily Semestr.

Stejně jako mumble filmy po začátku tisíciletí v USA, i teď Semestr v Česku irituje diváky mnohomluvnými postavami, na něž se seriál soustředí spíš než na odvíjení zápletky, a nezanedbatelnou mírou banality, která je podstatnou částí našich životů. „Chtěli jsme natočit něco, u čeho se nebudeme cítit trapně,“ říkají tvůrci s tím, že inspiraci hledali takřka výhradně v zahraničí a v současné české tvorbě svoji generaci zachycenou nevidí.

Skype charakterizuje to, že při skypování vždycky děláme ještě něco jiného

Multitasking, schopnost reagovat na rychlé impulsy a netrpělivost charakterizují v Semestru mladou generaci tzv. mileniálů. „Netrpělivost, neochota čekat a nedostatek pokory. Chci všechno a hned, protože internet mi to umožňuje. Když něco hned mít nemůžu, tak s tím má problém, protože jinak je všechno jen jedno kliknutí daleko,“ říká Ondřej Kopřiva. „Generační výpověď byla jedním z cílů seriálu,“ potvrzuje Adam Sedlák.

V Čajovně oba tvůrci mluví o scénáři, generační výpovědi, castingu i dalších souvislostech Semestru.

autor: Pavel Sladký
Spustit audio