Fejetony11. listopadu  2017 v 14:20  

Eva Kadlčáková: Martinské rohlíky

Ilustrační foto - Foto: Andrea Zahradníková

Ilustrační fotoFoto: Andrea Zahradníková

Svatý Martin je tady! A přivezl čas šera, chladu a sněhu. Jak ho přežít? Přece pomocí energetické vzpruhy - Martinských rohlíků!

Připravíme si hladkou a polohrubou mouku, čtyři pěkná vejce, pořádnou hrudku másla, med a kvasnice. Už tato hromádka v nás budí pochyby: konáme správně? Nechystáme se náhodou roztočit inzulínový kolotoč, přiblížit se k obezitě, k cukrovce, ateroskleróze a jiným civilizačním chorobám? 

Možná ano. Ale máme v tom sychravém počasí na Martinské rohlíky opravdu velkou chuť, a tak si musíme najít i jiné argumenty: 

1. Mouka - z kila, které na zadělání těsta použijeme, tvoří celých deset deka bílkoviny - a to jsou základní stavební prvky pro naše těla. Pravda, tři čtvrtiny obsahu činí sacharidy - ale ty jsou co? Ty jsou důležitým zdrojem životního elánu! A zvlášť teď, v podzimním a zimním období, se doporučuje podávat energeticky bohatší stravu. Navíc z mouky získáme vitamíny skupiny B. 

2. Máslo - byť je jeho cena astronomická, není nad oříškovou chuť pravého másla! Pečivu dodá křehkost a loupavost, růžky rohlíčků budou prostě k sežrání. Navíc máslo obsahuje cenný vitamín D, který v zimě, kdy prakticky není sluníčko, jen obtížně hledáme. Déčko potřebujeme ke správnému fungování svalů, nervů, srážení krve, růstu buněk… Máslo má také velké množství vitamínu A, jenž se stará o to, abychom pomaleji stárli. Pečuje o naši pleť a oči, odstraňuje z těla pustošivé volné radikály. Sem s máslem! 

3. Vejce - „vraž tam čtyři žloutky“ znamená, že pokrmu předáme 11,2 gramu bílkovin, 96 miligramů vápníku, 420 miligramů fosforu a tři miligramy železa. To se projeví na pevnosti našich zubů a kostí, také nervy budeme mít jako špagáty a tváře jako slabikáře! 

4. Mléko - není to jen pouhá tekutina, je to velmi důležitá potravina a figuruje snad ve všech kolonkách s výčtem vitamínů a minerálů. Navíc je lahodné a je-li alespoň polotučné, rozpouštějí se v něm vitaminy A, D, E, K. Kdo pije jen odtučněné mléko, aby si k němu rovnou bral i prášek… 

5. Kvasnice - životabudič pro naši kůži. Více pevnosti, pružnosti, méně akné! 

6. Med - nahradíme-li dávku cukru medem, získáme fosfor, železo, vitamíny skupiny B a spoustu neocenitelných enzymatických látek předaných nám včeličkami jako vzácný biologický dar přispívající k naší zvýšené imunitě. A kdy víc potřebujeme být odolní vůči nepříznivým vlivům z vnějšku, než v čase plískanic? 

7. Mák - vůbec netušíte, kolik má černý mák bílého vápníku! Ve sto gramech je 1400 miligramů! To je dvanáct a půl krát víc než ve stejném množství mléka! Mák je i velmi bohatý na fosfor a železo - ať žije mák! 

8. Sezam - jako všechna semínka a oříšky přispívá k našemu bystrému úsudku. Až si tedy dopřejeme pár sezamem sypaných rohlíčků k odpolední kávě, můžeme si přitom s úspěchem vyluštit křížovku. A že jsou semena tučná? Ale omega mastnými kyselinami. A ty naše tělo nejen že vyžaduje pro svou regeneraci, ale rychle je i odbourává. Po omegách se hubne! 

9. Martinské rohlíky jako takové - podávané v rodinném kruhu - stmelí kolektiv a poskytnou nám neopakovatelné okamžiky společného štěstí. A kromě toho: Svatého Martina je přece jenom jednou do roka. Pročež Martinské rohlíky: buďte zdrávy! 

Pořad: Fejetony Evy Kadlčákové  |  Stanice: České Budějovice
Čas vysílání: sobota 14:20; repríza: neděle 07:20  |  Délka pořadu: 5 minut  
 

Nové články v rubrice

Jihočeský kraj
  Srážky: sněžení, Strážný
  Od 19.11.2017 15:55 do 18:00; v ulici Jiráskovo nábř. v obci České Budějovice; nehoda; 2 havarovaná vozidla; 2x OA, bez zranění.
  Od 19.11.2017 15:40 do 17:45; na silnici 135 u obce Tučapy okres Tábor; nehoda; neprůjezdný pruh, 2 havarovaná vozidla; 2x OA, bez zranění.

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace