Ať se scénáristy Karla Čabrádka zeptáte na cokoli, skončí u filmu

18. únor 2017

„Film má mluvit obrazem,“ říká Karel Čabrádek, autor scénářů ke snímkům Počítání oveček, Dobré světlo anebo Kráva. Film podle něj klade na scénáristu jiné nároky než psaní krásné literatury, nesmí totiž být umluvený a zbytečně říkat věci, které jsou vidět.

„Filmař nesmí diváka ani chvíli nudit. Jinak se zvedne a odejde. Ne, on musí být neustále v napětí, co přijde v následujícím okamžiku. A v tom se filmové umění liší od literárního. Obojí je vyprávění příběhů, jen filmař na ně musí jít jinak,“ myslí si.

Karel Čabrádek se narodil roku 1943 v Písku. Pro svou profesi se rozhodl vlastně náhodou. Když bylo na konci základní školy načase vybrat si budoucí povolání, nevěděl si rady. Čimelická střední filmová škola byla ideálním řešením a navíc: „Kdo z nás tehdy nechodil rád do kina," usmívá se.

Po maturitě strávil několik let v barrandovských ateliérech jako asistent produkce, táhlo ho to ale domů, a tak znovu zakotvil v Písku. Pracoval v divadle a ve volném čase doma a zejména na chatě a pak chalupě psal. „Díky tomu jsem se nikdy nedostal do situace, že bych musel přijmout zakázku, o jejíž kvalitě bych nebyl přesvědčen,“ říká.

Nejúspěšnější tvůrčí tandem vytvořil Karel Čabrádek s režisérem Karlem Kachyňou. Mluví o něm jako o svém guru. A jako o člověku zkušeném, moudrém a schopném sebereflexe. Karel Čabrádek vůbec raději mluví o druhých než o sobě. Formuluje opatrně, zvolna se propracovává k pointám, nejsou mu blízké definice. Nevejdou se do nich všechny okolnosti života. A těch je spousta. A ještě jedna milá věc charakterizuje jeho vyprávění: ať se ho zeptáte na cokoli, skončí u filmu.

Vyprávění Karla Čabrádka si můžete poslechnout v pořadu Jihočeši.

Spustit audio