Život v motocyklovém sedle Zdeňka Polánky

16. leden 2015

„Můj otec byl řezníkem, a tak jsem celé dětství tvrdil, že jím budu taky,“ říká Zdeněk Polánka. Jenže nakonec se vyučil ve strakonické České zbrojovce strojním zámečníkem.

V jeho případě ale neplatí příměr, že se jablko zakutálelo daleko od stromu; spíš se jen skoulelo přes dvůr. „Já jsem se totiž narodil v domě asi sto metrů od tovární zdi,“ dodává.

Ve fabrice měl Zdeněk Polánka štěstí, že se už jako učeň dostal do vývojové dílny, kde se vyvíjely nové typy motocyklů. Po vyučení ještě vedení továrny mladého nadaného zámečníka vyslalo do Písku na Vyšší průmyslovou školu a po jejím absolvování už nastoupil do Čézety jako vývojový konstruktér.

Vedle práce vývojáře se ale Zdeněk Polánka začal v továrně věnovat ještě jedné profesi – stal se továrním jezdcem. „Bylo nás asi pět nebo šest kluků,“ vzpomíná na rok 1949, kdy začal s motocyklovým sportem. „Protože staří tovární jezdci dosluhovali, tak nás jako novou krev začal trénovat výborný jezdec Čeněk Kohlíček,“ vzpomíná na legendárního jezdce, který na strakonické motorce spolu s týmem vyhrál první poválečnou šestidenní soutěž. „Moje první soutěž, které jsem se zúčastnil, se jmenovala Tisíc zatáček a jel jsem ji v Plzni,“ jmenuje Zdeněk Polánka kdysi populární závod. „Dojel jsem ji na zlatou, měli jsme tehdy výborné motocykly,“ vysvětluje.

Nechci jen sedět doma a koukat do kouta

Medaile z motocyklových závodů Zdeňka Polánky

Medailí za svou jezdeckou kariéru Zdeněk Polánka posbíral obrovské množství. Jen v terénních soutěžích se stal mistrem Československa v letech 1954, 1958, 1962, 1963, 1965. V motokrosu byl republikovým mistrem v roce 1958 a 1959 na motorce ČZ 175 a na stroji ČZ 250 v roce 1964.

Značce ČZ zůstal Zdeněk Polánka věrný po celý život. Ve vývoji pracoval až do devadesátých let, teprve pak se dal na vlastní podnikání v úplně jiném oboru, zemědělství. Ani dnes, ve svých dvaaosmdesáti letech, nezahálí. „Nechci jen sedět doma a koukat do kouta,“ říká vitální muž, jemuž byste jeho věk rozhodně nehádali, „ tak funguji ve dvou firmách jako tlumočník.“ Úročí tak své jazykové zkušenosti z minula, vždyť třeba v letech 1965 až 1969 byl technikem při generálním zastoupení značky ČZ ve Velké Británii a zároveň mechanikem výborného anglického motokrosového jezdce Davida Bickerse.

autor: Filip Černý
Spustit audio