Zvukař Jihočeského divadla má vždy velký strach z toho, že mu někdo vykopne kabel

28. leden 2017

Jedna z neviditelných, ale hodně důležitých divadelních profesí - to je zvukař. On zajišťuje, že budete dobře rozumět zpěvákům v muzikálu nebo opeře. V Jihočeském divadle zvučí už dvanáct sezón Mikuláš Malhocký, původní profesí hráč na fagot, který se nakonec našel v trochu jiném řemesle.

Mikuláš Malhocký pracuje ve zvukové kabině, jejíž okénko je nad hledištěm. V některých sálech se zvukaři o toto místo dělí s osvětlovači, ale například v budějovickém Metropolu ho mají jenom pro sebe. „Tady je to pro mě komfortnější než v budově Jihočeského divadla, protože je tu více místa a mám i otevřené okno do sálu, takže slyším přesně to, co potřebuji,“ říká.

Nejdůležitějším zařízením ve zvukové režii je mixážní konzole. „To je srdce mého pracoviště. Do mixpultu jdou všechny vstupy všech nástrojů, zpěváků, pokud máme mikroporty, vlastně veškerý hudební signál. Já ho dále zpracovávám, posílám do odposlechů a snažím se to uhladit, aby to bylo co nejměkčí a nejhezčí,“ vysvětluje Mikuláš Malhocký.

Pro práci zvukaře podle něj není ani tak důležitý hudební sluch jako sluch analytický. „To znamená dokázat si představit, co slyším, a umět to zhodnotit, umět tomu dát ty parametry. Potom teprve můžete vědět, co s tím dělat. Analýza toho, co slyšíte, je vždy na prvním místě,“ připomíná.

Mikuláš Malhocký je vystudovaným muzikantem. Absolvoval konzervatoř v Českých Budějovicích a také Janáčkovu akademii múzických umění v Brně. Od dětství ale tíhl k technice a skládal elektronickou hudbu. To všechno se nakonec spojilo v profesi zvukaře.

Zvuková kabina, království zvukaře Mikuláše Malhockého

Na začátku každého představení panuje podle Mikuláše Malhockého jistá nervozita, která během deseti minut opadne. Pokazit se toho ale může hodně. „Někdo třeba může vykopnout kabel a potom samozřejmě nevede signál do pultu a vy s tím nic neuděláte. Při živé produkci je často problém, že se na to místo už nemůžete dostat a musí se čekat na pauzu. Proto většinou fixujeme kabely páskami, aby se nic takového nestalo,“ popisuje.

Rád zvučí především muzikály. „Ty mám velice rád, protože je to hudba o něco modernější. Zároveň si myslím, že je v našem divadle děláme na dobré úrovni, a když se to fakt povede, srdíčko zaplesá. Mezi má oblíbená představení ale patří i klasické velké tituly,“ říká.

A mají zvukaři nějaký profesní sen? „Asi každý zvukař by jednou chtěl zvučit na Broadwayi. To je velký sen a obávám se, že v mém věku už asi nesplnitelný, ale uvidíme. V rámci nějakého mezinárodního projektu by se to mohlo povést, ale uchytit se na Broadwayi je velmi těžké, to je sen pro každého,“ uzavírá.

Všechny díly pořadu Co dělají najdete ZDE.

Spustit audio