Stovky světel a kilometry kabelů. Práce divadelního osvětlovače je i fyzicky náročná

4. únor 2017

Dokáží během vteřiny proměnit noc v den a naopak. Nepostradatelní jsou pro divadlo osvětlovači. Světlo, které ovládají, totiž umocňuje to, co se děje na jevišti. Mistrem osvětlení v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích je Petr Jašek.

K jeho běžné práci patří příprava všech světel na jevišti při zkoušení každé nové hry. „Právě připravujeme hru Kati. Je to technická zkouška, kde se staví a svítí představení. Paní režisérka řekne, co by potřebovala, a snažíme se vždy domluvit, jak to nejlépe udělat,“ říká.

Hlavním pracovištěm osvětlovače je ale režie - malá místnost s osvětlovacím pultem a dvěma monitory. „Těch informací potřebujeme od pultu dostat hodně, abychom věděli, co svítí, jaký typ světla svítí. Dnes se používají inteligentní světla, která mají třeba čtyřicet parametrů, takže to je jako kdybyste ovládali čtyřicet světel,“ popisuje Petr Jašek.

Ke každému představení dostane scénář. Když je připravená scéna, sedne si s výtvarníkem a režisérem do hlediště, aby společně vše doladili. „Tvoříme vlastně jednu světelnou náladu za druhou a upřesníme si místa ve scénáři, kde má být nějaká světelná změna,“ vysvětluje.

Při některých představeních musí být podle něj osvětlovač ve střehu celou dobu, jindy je to klidnější. Největší stres nastává, když se zasekne pult nebo těsně před představením přestane něco svítit.

Práce osvětlovače je ale i fyzicky náročná. „Ta inteligentní světla musí někdy měnit pozici, ale starší typy váží třeba 35 kilo, takže to je znát. Náročné také je, když jedeme na začátku sezóny na otáčivé hlediště do Krumlova a vezeme tam 200 světel a kilometry kabelů. To jsou pro nás fyzicky nejnáročnější dny, protože světla máme uložená tady ve třetím patře, všechny musíme snést dolů, naložit, v Krumlově zase vyložit a rozvěšet,“ vypráví Petr Jašek.

Všechny díly pořadu Co dělají najdete ZDE.

Spustit audio