Divadelní dramaturgyně musí umět najít dobré texty, a to na několik let dopředu

12. březen 2017

Hodně čte, chodí do divadel, dívá se kolem sebe a přemýšlí, co by se asi tak mohlo líbit návštěvníkům Jihočeského divadla. To je ve zkratce popis práce dramaturga činohry. V Jihočeském divadle je na téhle pozici už téměř dvacet let žena - Olga Šubrtová.

„Dnes máme například první čtenou zkoušku Dona Juana, což je hra, kterou jsem stejně jako všechny ostatní vybrala já. Dramaturg je takový člověk, který hodně čte a přemýšlí, co by mělo být na repertoáru, tedy vybírá ty hry. S tím pak samozřejmě souvisí i to, že se domlouvá s režiséry na práci, vybírá obsazení a tak dále,“ upřesňuje.

Nedílnou součástí její práce je tedy sledování ostatních českých i zahraničních divadelních scén a hledání inspirace. „Snažím se jezdit po českých divadlech, byla jsem i nakoukat představení v Londýně nebo Berlíně. Ale nejde jen o divadlo. Je důležité číst i jiné texty, sledovat filmovou tvorbu, protože mnohdy čerpá člověk inspiraci také tam. U nás je poměrně dost časté, že děláme adaptace, a já sama jsem také autorkou řady adaptací i původních her,“ popisuje Olga Šubrtová.

Do divadla nemusí chodit denně, ale stejně tam tráví hodně času. Účastní se totiž zkoušek nebo dozorů. „To je další součást té práce, dávám připomínky, radím se s režisérem, a když už je představené hotové a hraje se pro diváky, tak jednou za čas chodíme na takzvané umělecké dozory. Tam sledujeme, jestli to funguje tak, jak si to režisér představoval,“ říká.

Dramaturgyně musí přemýšlet a plánovat na několik let dopředu. „Bez toho to nejde. Musíte vědět, kam ten soubor chcete vést, jaký máte umělecký záměr a v souvislosti s tím se domlouvat na práci s režiséry. My se sem léta snažíme dostat co nejlepší režiséry, takže musíme znát ten záměr třeba tři roky dopředu, protože ti lidé mají takhle dlouho dopředu domluvenou práci,“ vysvětluje Olga Šubrtová.

Povolání dramaturga podle ní patří mezi umělecké profese a bez talentu se neobejde. „Dramaturg by měl mít talent vystihnout, jakou hru je teď dobré hrát z hlediska momentální situace souboru, ale i z hlediska společenského. Důležitá je schopnost rozpoznat dobré texty, schopnost s nimi pracovat, schopnost dobře obsazovat i třeba schopnost psát. A při zkouškách být platným partnerem režisérovi,“ uzavírá.

Všechny díly pořadu Co dělají najdete ZDE.

Spustit audio