Jaké kolo si pořídit? Záleží, kde budete jezdit. Také je třeba vybrat správnou velikost

11. březen 2017

Výběr správného jízdního kola je jednou z nejtěžších věcí. V seriálu Návod na cyklistiku proto přinášíme základní rady a fakta, která byste měli znát, než kolo koupíte. Stručné shrnutí sepsal bývalý profesionální cyklista Lukáš Martinek.

Existují čtyři základní typy kol:

1. Kolo silniční
Je určeno pouze pro jízdu na kvalitním zpevněném povrchu (asfaltu). Jeho výsadou je rychlost a tuhost při záběru. Hodí se pro ty, kdo chtějí polykat kilometry a užít si svižnou jízdu.

2. Trekingové (krosové) kolo
Ideální společník pro cykloturistiku, je určeno pro jízdu po zpevněných cestách a do velmi mírného terénu.

3. MTB (horské kolo)
Vhodné pro všechny, kdo se rádi pohybují v přírodě po nezpevněných cestách. Můžete si pořídit horské kolo s přední odpruženou vidlicí pro rychlejší jízdu, nebo komfortnější, nicméně dražší, variantu s rámovým tlumičem, díky kterému je jízda v terénu mnohem příjemnější.

4. City bike (městské kolo)
Jeho předností je ovladatelnost a skladnost. Velmi jednoduché, ale odolné kolo na každodenní ježdění po městě.

Při výběru kola hraje velkou roli cena. Obecně lze říci, že použitelná a bezpečná kola pořídíte od 10 tisíc korun. Za 20 tisíc korun a více již dostanete kolo, které je skutečně funkční a má mnohem menší nároky na servis. Jízda na dražších kolech více „chutná“, protože jsou lehčí a především jejich komponenty fungují tak, jak mají.

Kolo si vždy před nákupem vyzkoušejte. Doporučuji navštěvovat specializované prodejny, supermarketům a univerzálním sportům se raději vyhněte. Po vyzkoušení daného kola už není problém ho zakoupit přes e-shop, nicméně jeho servis bude vždy u odborníků zpoplatněn. Při nákupu v kamenné prodejně se pravděpodobně dočkáte nabídky dvou servisních prohlídek zdarma.

Zásadní je výběr správné velikosti. Velikosti jsou udávány buď písmeny S, M, L a XL podobně jako u oblečení, nebo číselně v rozmezí 15“ až 24“ (jednotky jsou palce). Výrobci se však ve velikostech rámů značně liší, protože právě velikost rámu je ovlivněna jeho geometrií, kterou má každý výrobce jinou. Můžete prostudovat webové stránky výrobce a zjistit, jakou velikost rámu by měl jedinec volit pro svou výšku, ale nejlepší je navštívit kamennou cykloprodejnu, kde vám s geometrií rámu a velikostí poradí.

Obecně k filosofii prodeje kol:

Značka kola je často pouze značkou rámu. Ostatní komponenty už jsou totožné nebo velmi podobné u kol různých značek v podobných cenových relacích.

Horské kolo je určeno do terénu. Má odpruženou vidlici, širší pláště, rovná řídítka a kotoučové brzdy, které jsou účinnější než brzdy ráfkové. Kolo na fotografii má kola o průměru 29 palců, která nabízí svižnější jízdu oproti kolům s menším průměrem

Čím větší obvod kol (předního a zadního kola) zvolíte, tím rychleji pojedete, nicméně roztočení velkého obvodu vyžaduje větší úsilí. Vliv má i váha. Čím lehčí jsou kola na jízdním kole, tím lépe a ochotněji se roztočí a je k tomu třeba menší úsilí.

Brzdy. Donedávna platilo, že hydraulické kotoučové brzdy jsou výsadou závodníků. Dnes už je najdete i na kole za 15 tisíc korun. Průměrné hydraulické kotoučové brzdy brzdí lépe než špičkové brzdy s gumovými špalky.

Ale nenechte se zmást. To, že kolo má kotoučovou brzdu, neznamená, že se jedná o hydraulickou brzdu. Existuje levnější varianta mechanických kotoučových brzd, jejichž brzdný účinek se s hydraulickými nedá srovnat.

Vidlice je jednou ze stěžejních součástí kola, obzvláště horského. Kvalita vidlice ovlivňuje nejen komfort jízdy, ale především náklady na její údržbu. Obecně lze říci, že méně kvalitní, tedy levnější, vidlice jsou náchylnější k poškození, a tím pádem dražší na provoz.

Co se týče dalších komponentů jako přehazovačka, přesmykač, řazení, kazeta či řetěz, lze tvrdit, že jejich funkčnost je stejná na kole za 25 tisíc jako na kole za 80 tisíc. Komponenty se dále od sebe liší hmotností, což ale nezávodníky nemusí příliš trápit. Lépe zhubnout tři kilogramy než kupovat o tři kilogramy lehčí kolo, kde cenový rozdíl činí i 20 tisíc a více.

NÁVOD NA CYKLISTIKU - seriál o všem, co patří k jízdě na kole. Připravuje Mária Pfeiferová, odborným garantem je Lukáš Martinek, bývalý profesionální cyklista, který nyní působí na Západočeské univerzitě v Plzni jako odborník na veřejné zdraví.

Všechny díly najdete zde.

autoři: Jiří Čondl , pfr , Andrea Poláková , Lukáš Martinek
Spustit audio

Související