Kufříky, skládačky a hádanky. S muzejním pedagogem poznáte výstavu netradičně

1. červenec 2017

Vystudoval dějepis a výtvarnou výchovu na pedagogické fakultě, pak ještě archeologii. Léta učil a dnes Lukáš Faktor pracuje v Jihočeském muzeu. Jeho práce se ale od té předchozí za katedrou zas tak moc neliší, je totiž muzejním pedagogem.

Lukáš Faktor se věnuje například studentům, kteří do muzea přijdou při školní exkurzi. Výstavy jim představuje netradičně - nechává je plnit různé úkoly, řešit záhady a skládat skládačky, které se skrývají v kufříku. „Jsou to trochu zvláštní puzzle, skládá se specifický tvar, takže je velice těžké je dát dohromady a zabaví to i dospělé,“ popisuje.

Připravit pro školní exkurze a další návštěvníky speciální program se podle něj vyplácí. „Žáci se potom vrací s rodiči nebo prarodiči a dost často se nám vrací i stejné školy. Když vidí, že ten program byl kvalitní, že to v žácích něco zanechalo, přicházejí znovu,“ dodává.

Lukáš Faktor má za sebou zhruba patnáct let učitelské praxe ve školách, jako muzejní pedagog toho ale musí zvládat víc. „Pedagog ve škole se řídí nějakým vzdělávacím plánem, zatímco tady v muzeu si všechno musím připravit sám a ta šíře je mnohem větší. Musím být schopen odpřednášet mykologii i geologii, zvládnout historii i národopis a připravit se na různé speciální výstavy. Je to hodně pestré,“ popisuje.

Ke každé výstavě si muzejní pedagogové připravují velkou zásobu materiálů a chystají programy pro návštěvníky všech věkových skupin. Do Jihočeského muzea chodí děti z mateřských škol i vysokoškoláci, v nabídce jsou ale také programy pro seniory.

Jediné, co Lukáši Faktorovi chybí z učitelského povolání, jsou prázdniny. „Kdo z učitelů tvrdí, že nemá rád dva měsíce prázdnin, ten lže,“ směje se.

Všechny díly pořadu Co dělají najdete ZDE.

Spustit audio