Nadšenec z Č. Budějovic vyrazí na motorce do Číny

17. květen 2005

Prvním Čechem, který na motorce dojede ze své vlasti do Číny, se chce stát Petr Hošťálek z Českých Budějovic. Do Asie vyrazí 1. června na japonském stroji Kawasaki W650 postaveném v retrostylu 50. až 60. let. Cíl v Pekingu je však zároveň startem jeho hlavní cesty: smyslem asi tříměsíční anabáze dlouhé téměř 40.000 kilometrů je připomenout historicky první dálkový automobilový závod, který se roku 1907 jel z Pekingu do Paříže.

Dvaašedesátiletý majitel motocyklového muzea si tím plní svůj sen inspirovaný četbou knihy Světem automobilem v 60 dnech, kterou napsal Luigi Barzini. "V klukovských letech to byla má bible. Pojedu po stopách téhle cesty a chci napsat srovnání, kam se svět za sto let otočil," řekl Hošťálek ČTK. Dvouletý předstih před výročím závodu vysvětluje hlavně tím, že hodlá k jubileu dokončit knihu a uspořádat výstavu v Jihočeském muzeu. Na trase z Pekingu do Paříže, která měří zhruba 18.000 kilometrů, chce dodržovat stejné etapy jako tehdejší závodníci a zmapovat změny krajiny, silnic i lidí. Na značné části původní trasy nebyly cesty, velký kus jeli závodníci i po pražcích transsibiřské magistrály, řeky přejížděli po železničních mostech. Auta měla dřevěná kola, chybělo pérování i čelní ochranné sklo. "Smyslem mé cesty je také dokázat, že nejsme o moc měkčí než naši předci, že ještě něco vydržíme," dodává Hošťálek.

Na motorce jezdí raději než v autě, i když je méně pohodlná. Přidal si k ní postranní vozík Velorex 562 vyrobený v Žamberku. "Tříkolové vozidlo je na tu dálku lepší kvůli stabilitě i zavazadlům," vysvětluje. Část podvozku sidecaru si dostavěl sám speciálně pro potřeby své expedice. "Beru to i jako důkaz, že české výrobky jsou dobré, jen nemáme dost vlastní hrdosti. Chci to ujet celé s jedním řetězem z ČZ Strakonice, na české svíčky i pneumatiky," říká muž, který většinu života pracoval jako řidič. Povoláním je grafik, byl jedním z autorů továrního muzea Škody v Mladé Boleslavi a celý život se věnuje historii motorismu. Do předloňského roku na motorkách i závodil. Tohle je však poznávací cesta, zdůrazňuje. V průměru chce ujet 350 kilometrů denně. "Když tam ale bude něco zajímavého, klidně se zdržím. Chci přivézt zážitky, ne jen kilometry," upozorňuje. Z cíle v Paříži hodlá vyrazit ještě do Turína, kde je vystaven původní automobil značky Itala, který tehdy závod vyhrál. Rád by dohodl, aby Italové půjčili toto auto na českobudějovickou výstavu. "Tuhle cestu už neberu jako závod. Chci co nejvíc poznat, užít si tu radost, když projíždím dlouhé cesty, kde jsem ještě nebyl. To toho mám plné oči, jsem schopen vykoupat se v každé řece a napít se z každého potoka," plánuje.

autor: čro čb | zdroj: ČTK
Spustit audio