Ananas je čistič organismu, který může pomoci i v boji proti rakovině

30. prosinec 2021

Ananas není jen nádherný reprezentant tropického ovoce, ale využíval se už v lidovém léčitelství. Kloktáním ananasové šťávy se léčily bolesti v krku, věřilo se, že pomáhá proti katarům, artritidám, bronchitidám a poruchám trávení.

Patří do čeledi bromeliovitých a je jediným jedlým zástupcem toho druhu. Plodům trvá celých osmnáct měsíců, než vyrostou. Rostliny poté zpravidla uhynou. Za tak dlouhou dobu tedy rostlina do svého plodu dává to nejlepší. Mějte to na paměti, až si ananas půjdete koupit - namísto konzervy raději sáhněte po čerstvých plodech. Zralejší poznáte podle lehce uvolněných listů v horní růžici.

Do Evropy první ananasy přivezl Kolumbus. Objevil je na karibském ostrově Guadeloupe. Ananasy jsou zdrojem vitaminu C, vitaminu B6, B1, B2, manganu, mědi. To nejlepší na nich však je mimořádně vysoký obsah skupiny trávicích enzymů, které se souhrnně označují jako bromelin.

Ty ničí ve střevech bílkovinné síťky bakteriálních stěn a cizopasníky a také štěpí bílkoviny v potravě na aminokyseliny. Tato schopnost je důležitá i v protirakovinné prevenci, neboť dokáže odstraňovat bílkovinný ochranný obal i u rakovinných buněk, které jsou poté snadněji identifikovatelné pro imunitní systém.

Jezte ho hlavně syrový

Časopis Planta Medica v roce 2007 publikoval studii, ve které byly ananasové enzymy porovnány s běžně používaným chemoterapeutikem 5-fluorauracilem při léčení rakoviny na laboratorních zvířatech. Výzkumníci potvrdili, že bromelin z ananasu překonal chemoterapeutikum, které se v praxi užívá téměř čtyřicet let.

Chemoterapeutika v boji proti nádorům poškozují i ostatní zdravé buňky a tkáně, ale přírodní látky jsou schopny podpořit naprogramování buněčné smrti uvnitř rakovinných buněk, zatímco nepoškozují zdravé buňky a tkáně. Ananas je jednou z nich.

Čtěte také

Konzumujte ho zejména v syrovém stavu. Tepelná úprava snižuje obsah enzymů. U citlivých jedinců může vysoký obsah kyselin ojediněle vyvolat alergickou reakci. Někomu pomáhá vyplachování ústní dutiny čistou vodou nebo pití čerstvé ananasové šťávy brčkem. Ananasové enzymy lze také bez potíží konzumovat v podobě doplňků stravy.

Bromelin proniká také kůží. Vyzkoušejte chomáček vaty namočený v ananasové šťávě přikládat na pigmentové skvrny na hřbetu ruky. Může je pomoci zesvětlit či zcela odstranit. Ananas ulevuje slinivce břišní, pomáhá organismu se čistit, odvádět přebytečnou vodu, snižuje otoky, působí protizánětlivě.

Brání srážení krve a zlepšuje tím prokrvování, snižuje krevní tlak a přispívá k rozpouštění usazenin na stěnách cév. Ve střevech likviduje bakterie vyvolávající průjmy, napomáhá odvádění škodlivých látek z organismu. Uvolňuje svalové napětí, může uvolňovat i lokální svalové křeče, například menstruační.

V karibské oblasti je ananas ceněn také jako afrodisiakum, používá se i při horečnatých onemocněních a duševních chorobách. Na zdraví si tedy s novým rokem připijme sklenicí čerstvé ananasové šťávy.

Grilované maso s ananasem a čatní

Na zeleninové čatní si připravíme:
¼ šálku červené papriky nakrájené na kostičky
1/4 šálku cibule nakrájené na kostičky
1 šálek čerstvého ananasu nakrájeného na kostičky
½ lžičky nastrouhaného čerstvého zázvoru
2 nasekané šalotky
¼ šálku zelené papriky nakrájené na kostičky
½ lžičky čerstvého drceného česneku
1 lžička nasekaného koriandru nebo jiného zeleného koření
½ lžičky kajenského pepře
¼ lžičky římského kmínu
3 lžíce jablečného či vinného octa

Čatní podusíme na mírném plameni v menším kastrolu.

Ingredience
  • 500 gramů krůtích, nebo kuřecích prsou, nebo vepřové panenky
  • 4 ananasové plátky silné 2,5 centimetru
  • 3 šálky směsi mladých salátových listů (např. špenát, rukola, polníček)
  • 1 lžíce olivového oleje
  • ½ lžičky chilli
  • sůl, pepř

Maso potřeme olivovým olejem, osolíme, opepříme. Posypeme mletým chilli. Plátky ananasu ještě nakrájíme na plátky silné 1,2 centimetru.

Maso grilujeme i s ananasovými plátky asi 10 až 12 minut. Obojí vyjmeme z grilu či pánve a necháme asi pět minut odpočívat.

Ze směsi listů připravíme lůžko na talíři, na které servírujeme na šikmé plátky pokrájené maso a také plátky ananasu. Přelijte připraveným čatní.