Nelíbí se vám účes od kadeřníka? I jeho práci můžete reklamovat

10. květen 2018

Reklamace není jen způsob, jak se vypořádat s vadným zbožím. Nápravu můžete žádat i za zkažený účes, oranžovou barvu namísto požadované blond či vypadávající prodloužené vlasy. Nevzhledný výsledek práce nešikovného kadeřníka si nemusíte nechat líbit.

„Pokud se vypravíme za novým účesem k profesionálovi, uzavíráme s ním smlouvu o dílo, a to i přesto, že nic nepodepisujeme. Kadeřník je tak povinen postupovat řádně a v souladu s našimi pokyny,“ připomíná Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Na začátku bychom měli kadeřníka důkladně seznámit se svou představou, na pomoc si můžeme vzít i fotografii s vybraným účesem, a měli bychom si nechat vysvětlit, co všechno bude procedura zahrnovat. „Ono to takhle zní banálně, ale je to nejjednodušší způsob, jak předejít nespokojenosti s výsledným účesem a postupovat v souladu s právem,“ říká Lukáš Zelený.

Pak průběžně sledujte, zda kadeřník pracuje podle vašich požadavků. Pokud jste už v průběhu stříhání či barvení nespokojení, můžete využít svého zákonného práva od smlouvy odstoupit. „Pozor bychom si měli dát na to, že je naší povinností zaplatit práce do té doby již vykonané, například umytí vlasů,“ zdůrazňuje Lukáš Veselý.

Dokud účes kadeřníkovi neodsouhlasíme, neměli bychom platit

Když kadeřník svou práci dokončí, ještě před zaplacením zkontrolujte, zda účes odpovídá vašim požadavkům na střih, celkový tvar nebo odstín. „Pokud se výsledek liší, měli bychom se dožadovat úprav a doplnění. Dohodnutá odměna totiž kadeřníkovi náleží teprve ve chvíli, kdy dodrží svoji část smlouvy. Musíme si uvědomit, že smlouva je pouze ústní a bude velmi obtížné později prokazovat rozpor výsledku s objednávkou. Dokud tedy účes kadeřníkovi neodsouhlasíme, neměli bychom platit,“ radí Lukáš Zelený.

Luxusní svatební šaty z e-shopu? Jen na obrázku

03487574.jpeg

Svatební šaty z e-shopu s nádhernými ilustračními fotografiemi a příznivými cenami by mohly zlákat nejednu nevěstu. Doručený model ale může být zcela jiný než na fotografiích. Podezřelý e-shop může prozradit například nedokonalá čeština v popiscích a „recenzích“ zákaznic.

Může se ale samozřejmě stát, že nedostatky odhalíte až později doma. „Pokud dodatečně vyjdou najevo vady provedení, můžou být předmětem reklamace. V tomto okamžiku už ale nelze namítat, že střih či odstín, které jsme viděli a posvětili zaplacením, nesouhlasí s původní objednávkou,“ dodává Lukáš Zelený.

U účesu zároveň neplatí známá záruční doba, v níž můžeme reklamovat vady. Kadeřník totiž odpovídá pouze za výsledek v okamžiku dokončení práce.

Skryté nedostatky, které jsou důsledkem nepochybně nějakého porušení povinnosti kadeřníka, bychom měli oznámit, jakmile vyjdou najevo. „Záleží pak na povaze vady, ale primárním nárokem je bezplatná náprava. Nedá-li se taková vada odstranit, můžeme žádat slevu z ceny,“ uzavírá vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

autoři: dTEST , Lukáš Zelený , Luboš Voráček
Spustit audio

Související