V ulicích Budějovic se objevila růžová kola, půjčit si je může každý

Když na půjčeném růžovém kole dorazíte ke svému cíli, zamknete ho a necháte čekat na dalšího cyklistu - Foto: Andrea Zahradníková

Když na půjčeném růžovém kole dorazíte ke svému cíli, zamknete ho a necháte čekat na dalšího cyklistuFoto: Andrea Zahradníková

Možná už jste si všimli na různých místech Českých Budějovic růžových kol. Jedná se o projekt Rekola, který funguje zatím v šesti městech. Kola jsou k dispozici všem zájemcům, stačí se zaregistrovat na webových stránkách a poté mít u sebe mobilní telefon.

„Rekola jsou komunitní bikesharing, což znamená sdílení kol. Pokud s námi chcete jezdit, stačí zaplatit členský příspěvek, kterým přispějete na provoz. Letošní sezonu jsme začali s třiceti koly a plánujeme jich do ulic umístit až padesát,“ říká Anna Šlechtová, která stála u rozjezdu projektu v Českých Budějovicích. 

Nejprve se zájemce musí registrovat na webu rekola.cz kliknutím na odkaz Chci jezdit. Pak zaplatí příspěvek - členství na měsíc stojí 150 korun, na čtvrt roku 400 korun a na celý rok 900 korun. Poté si již kola jednoduše půjčujete přímo v ulicích Budějovic, a to prostřednictvím aplikace v mobilním telefonu nebo SMS zpráv. 

Díky mobilní aplikaci nebo dotazem SMS zprávou vždy rychle zjistíte, kde se nachází nejbližší volné růžové kolo. „Pravidelně bývají kola u nádraží nebo obchodního centra na Pražské. Kola najdete v ulicích, většinou zamčená ke kolostavům, případně lampám, značkám,“ připomíná Anna Šlechtová. 

Pomozte Rekolům
Pokud máte doma kolo, které již nepoužíváte, ale po opravách může stále dobře sloužit, Rekola ho uvítají. Kolo ani nemusí být kompletní, mnohdy se jeden růžový bicykl skládá ze dvou nebo tří rozbitých kusů. Kola můžete přivézt do dílny v ulici B. Smetany, čp. 25.

Když na růžovém kole dorazíte do svého cíle, můžete ho zaparkovat kdekoli v zóně, která je vyznačená na mapě na webu rekola.cz. „Platí dvě pravidla - parkovat kolo bezpečně, tedy pořádně ho zamknout přes rám a zadní kolo, a parkovat tak, aby nebránilo vjezdu, neblokovalo průjezd kočárků na chodníku a podobně,“ dodává Anna Šlechtová. 

Všechna kola mají čísla, která jsou důležitá pro identifikaci při půjčování. „Zároveň máme evidované kódy zámků a nafocená všechna kola, takže v momentě, kdy se nějaké ztratí, tak velmi rychle vyhlašujeme pátrání. V Budějovicích se zatím ztratilo jedno a v ostatních městech mají zkušenost, že se kola právě díky své výrazné barvě velmi rychle najdou a jsou i méně atraktivní pro zloděje,“ dodává Anna Šlechtová. 

Službu podle ní často využívají lidé, kteří nežijí přímo v Budějovicích, ale dojíždí a pak rádi jedou na kole z nádraží. Mezi zájemce patří ale i ti, kteří sice kolo vlastní, ale v určitém momentě ho zrovna nemají po ruce nebo se o něj bojí. 

„Jeden z aspektů, proč se stát rekolistou, je, že člověk neriskuje krádež vlastního kola. Může to být ideální volba pro lidi, kteří mají dražší kolo a nechtějí ho někde na ulici nechávat delší dobu,“ komentuje Anna Šlechtová. 

Anna Šlechtová na Rekolech samozřejmě také jezdí. Říká, jedním z důvodů, proč se stát rekolistou, je i to, že člověk neriskuje krádež vlastního kola - Foto: Mirka Nezvalová

Anna Šlechtová na Rekolech samozřejmě také jezdí. Říká, jedním z důvodů, proč se stát rekolistou, je i to, že člověk neriskuje krádež vlastního kolaFoto: Mirka Nezvalová

Samotná kola získávají organizátoři od dárců. Většinou se jedná o starší, již příliš nevyužívané bicykly, které servis Rekol repasuje. V ulicích Budějovic nyní převládají dámská kola s praktickým košíkem na nosiči, k dispozici jsou ale i kola s pánským rámem. 

Projekt Rekola vznikl v roce 2013 v Praze. „Dala se tam dohromady skupina lidí, kterým kola ve městě chyběla. Sesbírali kola od známých, nabarvili je na už pověstnou růžovou barvu a začali vytvářet mobilní aplikaci. Ta je podle mě zajímavým řešením a my jsme díky tomu mohli převzít projekt do Budějovic za zlomek nákladů,“ vypráví Anna Šlechtová. 

Heslo projektu zní: Každé město si zaslouží bikesharing. Rekola by se tedy měla postupně rozšiřovat. České Budějovice je zatím nabízí jako jediné město na jihu Čech, ale už se ozývají zájemci například z Písku. „Pokud budou chtít projekt rozjet lidé z dalších měst, budeme rádi a určitě je podpoříme. Sami se ale nyní chceme naplno věnovat budějovickým Rekolům, máme s tím práce dost a chceme to ještě vylepšovat,“ uzavírá Anna Šlechtová. 

Všechny články k pořadu Dámská jízda najdete ZDE. 

Pořad: Dámská jízda  |  Stanice: České Budějovice
Čas vysílání: středa 09:05  |  Délka pořadu: 35 minut  
 

Nové články v rubrice

Jihočeský kraj
  Od 17.10.2017 16:45 do 17:50; v ulici Ledenická-Škarda v obci Srubec okres České Budějovice; nehoda; 2 havarovaná vozidla; bez zranění
  Od 17.10.2017 16:25 do 18:30; na silnici v obci Blatná okres Strakonice; nehoda; probíhá vyšetřování nehody; OA x chodec se zraněním, PČR a ZZS na místě.
  Od 17.10.2017 15:30 do 20:35; na silnici 103 u obce Nová Ves nad Lužnicí okres Jindřichův Hradec; silnice uzavřena, nehoda; 2 havarovaná vozidla; NA x OA bez zranění.

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace