O čem se mluví3. září  2017 v 09:00  

Z centra Budějovic měla na hřbitov jezdit parní tramvaj s unikátním vozem pro rakev

Parní tramvaje nakonec v Budějovicích nejezdily, ale město se později dočkalo vozů elektrických. Na staré pohlednici je tramvaj u kasáren (dnešní Žižkova ulice) asi v roce 1910 - Foto: Wikipedia, public domain - volné dílo

Parní tramvaje nakonec v Budějovicích nejezdily, ale město se později dočkalo vozů elektrických. Na staré pohlednici je tramvaj u kasáren (dnešní Žižkova ulice) asi v roce 1910Foto: Wikipedia, public domain - volné dílo

Nejen lidé, ale i města mívají mnoho plánů, které se nakonec vůbec neuskuteční. České Budějovice nejsou výjimkou. V místním archivu se dochovala řada dokumentů popisujících projekty, které zůstaly skutečně jen na papíře. Jedním z nich je parní tramvaj s vozem pro rakev.

Budějovičtí patrioti vědí, že ve městě jezdila od počátku 20. století elektrická tramvaj. Historie místní hromadné dopravy ale sahá ještě hlouběji. „V 80. letech 19. století se uvažovalo o zřízení parní, nebo koňské tramvaje. Plány měly svůj vzor, parní tramvaj v té době jezdila v Brně a koněspřežná v Praze,“ říká ředitel Státního okresního archivu v Českých Budějovicích Daniel Kovář. 

Tramvaj měla mít podle původních záměrů jediný účel - propojit město s tehdy novým hřbitovem svaté Otýlie. „Ten je dnes pohlcen v zástavbě, ale tenkrát ležel tři kilometry za městem, na samém okraji katastru. Pro starší a méně pohyblivé lidi bylo obtížné se tam dostat,“ popisuje Daniel Kovář. 

Zástavba končila u pekáren, hřbitov byl daleko 

Tramvaj měla jezdit po dnešní Pražské třídě. Archivář připomíná, že na konci 19. století končila budějovická městská zástavba zhruba u pekáren, v okolí současného obchodního centra IGY. Dál už byly jen pole a louky, takže vypravit se na hřbitov znamenalo opravdu dlouhou procházku. 

Ředitel Státního okresního archivu České Budějovice Daniel Kovář potvrzuje, že město mělo řadu projektů, které nakonec zůstaly jen na papíře - Foto: Zdeněk Zajíček

Ředitel Státního okresního archivu České Budějovice Daniel Kovář potvrzuje, že město mělo řadu projektů, které nakonec zůstaly jen na papířeFoto: Zdeněk Zajíček

O tramvaji se jednalo v letech 1888 až 1890. V městském zastupitelstvu se střídaly myšlenky, že by měla být parní a že by měla být koňská. „Na koňskou tu nebyly žádné projekty. Parní už dospěla do dalšího stadia, existují technické výkresy,“ uvádí Daniel Kovář. 

Mělo se jednat o lokomotivu z linecké firmy a dva vozy. V plánu bylo pořídit jeden vůz druhé třídy, tedy s čalouněním, a jeden vůz třetí třídy, tedy pouze s dřevěnými sedačkami. „Pak tam měl být připojen ještě naprosto unikátní třetí vůz - pohřební pro dopravu nebožtíků. To by byl, myslím, budějovický unikát,“ dodává archivář. 

Vše nakonec ztroskotalo hlavně na penězích. Plán se totiž rozšířil, tramvaj měla jezdit ještě na nádraží, čímž se projekt prodloužil a prodražil. Narazil navíc také na technický problém křížení s plzeňskou železniční tratí. 

Linky L a P lidé překřtili na Langsam a Pomalu 

České Budějovice se ale nakonec tramvají dočkaly. Po vzniku městské elektrárny tu začaly jezdit elektrické vozy. Městem vedly dvě legendární linky L a P, názvy byly odvozené od Lineckého předměstí a Pražského předměstí. Lidová slovesnost je postupem doby překřtila na Langsam a Pomalu, což je německy a česky víceméně to samé. 

Tramvaje jezdily od 15. června 1909. Ve vozovně bylo osm motorových vozů, každý pro 30 cestujících. Linky vedly po trasách nádraží - Pražské předměstí a nádraží - Linecké předměstí (jižní část města směrem na Český Krumlov). V roce 1936 začala jezdit i samostatná linka přes náměstí Přemysla Otakara II. 

Tramvaje vyjížděly v intervalech 15 minut a podle dostupných údajů denně přepravily čtyři tisíce osob. Během druhé světové války se ale do tramvajového provozu nemohlo investovat, a tak celý systém zastaral. Už roku 1946 padlo definitivní rozhodnutí nahradit jej trolejbusy. 

Pořad: Vltavín  |  Stanice: České Budějovice
Čas vysílání: neděle 09:05  |  Délka pořadu: 50 minut  
 

Nové články v rubrice

Jihočeský kraj
  silnice II/159, Neznašov, okr. České Budějovice, uzavřeno, stavební práce, Od 18.09.2017 07:00 Do 09.10.2017 23:59, objížďka po této trase: Albrechtice, Všeteč, Temelín, Záluží obousměrně, Vydal: Městský ...
  ulice náměstí J. A. Komenského, Blatná, okr. Strakonice, uzavřeno, práce na inženýrských sítích, Od 25.09.2017 00:00 Do 01.10.2017 23:59, Úplná uzavírka místních komunikací v prostoru nám. J.A. Komenského ...
  silnice III/1399, v katastru obce Lažánky, okr. Strakonice, práce na silnici, střídavý jednosměrný provoz, Od 02.10.2017 00:00 Do 27.10.2017 23:59, Částečná uzavírka silnice III/1399 v úseku podél Starého ...

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace