Vědci rozkryli záhadu vzniku křídel u hmyzu. Díky zkamenělině

Vznik křídel u hmyzu pomohla vědcům při podrobném studiu prvohorní zkamenělina - (ilustrační foto vážky) - Foto: Ladislav Matucha

Vznik křídel u hmyzu pomohla vědcům při podrobném studiu prvohorní zkamenělina - (ilustrační foto vážky)Foto: Ladislav Matucha

Český vědec jako první přinesl důkaz o vzniku křídel u hmyzu. Umožnila mu to cenná zkamenělina, která dlouho ležela v berounském muzeu. Objev byl dílem náhody, a tak trochu i pohodlností předcházející generace vědců.

„Tady na tom těle uvidíte po stranách hrudi zploštělé útvary, které vypadají jako destičky,“ ukazuje zvláštní útvary na prvohorní zkamenělině entomolog z českobudějovického pracoviště Biologického centra Akademie věd Pavel Sroka.

Společně s německými kolegy tři měsíce studoval fosilii zvířete, které přes tři sta miliony lety žilo na Berounsku.

S entomologem Pavlem Srokou si o objemu povídala Jitka Cibulová Vokatá

„Bylo vysloveno několik názorů na to, o jakou skupinu hmyzu se jedná. Původní názor, že se jednalo o larvu jepice, byl potom pozměněn. Někteří vědci ji považovali za obrovskou rybenku, to znamená zástupce bezkřídlého hmyzu.“

Vědci, kteří se v minulosti věnovali výzkumu této zkameněliny, vycházeli pouze z fotografií pořízených v době nálezu.

A tak není divu, že omyl byl považován za bernou minci několik desítek let.

„Spoléhali se na původní popis, který byl publikován v 80. letech. Měli jsme podezření, že není úplně přesný, a proto jsme se rozhodli fosilii podrobně prostudovat znovu.“

Článek mezi bezkřídlým a křídlatým hmyzem

„Vyšlo najevo, že se nejedná ani o larvu jepice, ani o zástupce rybenek, ale o jakýsi vývojový mezičlánek mezi rybenkami, bezkřídlým hmyzem, a vším ostatním křídlatým hmyzem, který dneska tvoří naprostou většinu druhů, které na Zemi máme.“

Vědci na základě objevených důkazů popsali dosud neexistující řád hmyzu. Indicie hovořily jasně, říká Pavel Sroka.

„Larva křídlatého hmyzu musí mít tzv. křídelní pochvy, to jsou zárodky budoucích křídel, ze kterých se vyvinou křídla dospělce. U tohoto jedince, který je velký přes 10 centimetrů, by tyto křídelní pochvy musely být mnohem větší než zploštělé destičky, které tady vidíme.“

„Pokud 10centimetrový hmyz bychom považovali za raný útvar, tak vajíčko takového hmyzu by muselo mít velikost křepelčího vajíčka, což není reálné. Proto jsme ji zařadili do samostatného řádu Carbotriplurida, je to skupina sesterská všemu okřídlenému hmyzu, který dnes máme,“ uvedl Pavel Sroka.

Berounské muzeum vystaví zkamenělinu, která se stala základem světového objevu, příští rok v září na výstavě věnované archeologickým nálezům amatérských sběratelů.

Jihočeský kraj