Opera Jihočeského divadla uvádí drama ze slovácké vesnice Její pastorkyňa

23. leden 2018

Drama Gabriely Preissové Její pastorkyňa posloužilo hudebnímu skladateli Leoši Janáčkovi jako libreto pro operu. Tu nyní nastudovalo Jihočeské divadlo. Uvádí ji u příležitosti výročí premiéry ve Vídni a také osmičkového roku: letošní sezóna v jihočeské opeře má podtitul Český rok.

Režisér Tomáš Studený se nesnažil příběh nijak aktualizovat nebo posouvat do jiné doby. Lidé podle něj dobře rozumějí vztahům na vesnici koncem 19. století i problémům, které přináší neopětovaná láska a nemanželské dítě.

„Já si myslím, že ten příběh otevírá řadu mezilidských, vztahových, rodinných témat, která jsou dodnes velmi živá. Rozdíl mezi zamilovaností a partnerskou láskou, problém rodičovského vztahu, kdy rodiče mají tendenci řešit za své děti problémy, i když tím nadělají víc škody než užitku, a spousta dalších věcí, které se tam velice emotivně a silně otevírají,“ říká Tomáš Studený.

Režiséra podpořil hostující pěvec Titusz Tobisz, který v českobudějovické inscenaci ztvárnil roli Laca. „Je to velmi přirozené, absolutně přijatelné, realistické, jednoduché divadlo. Režisér se snažil zachytit vůně toho venkovského života, ale v jednoduchosti. Myslím, že to není překombinované, snažíme se vykreslit přirozenější vztahy,“ popisuje.

Ze svého citového vztahu k roli Kostelničky se vyznala Eliška Weissová, která tuto postavu aktuálně zpívá i v Národním divadle. „Vždycky mi dává hodně. Tato role je natolik emocionální, že každé představení a každá zkouška jsou pro mě emocionálním zážitkem i vypětím. Tady v Jihočeském divadle táhnu komplet celý proces, takže Kostelničku mám dnem i nocí v hlavě,“ komentuje.

Hudebního nastudování se ujal dirigent Mário de Rose, který přiznal, že i pro něj je celý příběh velice emotivní. „A hudba je neuvěřitelná, je to jedno z nejkrásnějších a největších hudebních děl, které znám. Doufám, že se nám podaří zprostředkovat emoce publiku,“ dodává.

autor: pku
Spustit audio