Regionální dopravu po železnici možná čeká konkurence i v jižních Čechách

22. červen 2010

S lepšími, modernějšími a pohodlnějšími vlaky, provozovanými nejenom Českými drahami, bychom se v budoucnu mohli vozit po regionálních tratích na jihu Čech. V pondělí odpoledne představila společnost Regiojet na trati České Budějovice - Český Krumlov soupravu Siemens Desiro, nízkopodlažní, bohatě prosklenou žlutou elegantní soupravu s aerodynamickými tvary.

Jak Českému rozhlasu vysvětlil jednatel krajského koordinátora dopravy, společnosti JIKORD Zdeněk Žemlička, České dráhy mají sice s krajem na 10 let smlouvu o provozování regionální dopravy, konkurenční vlaky by ale mohly začít jezdit už dřív: „Máme volnost na 30 procent z celkového objemu nasmlouvaných výkonů. Rádi bychom na zmíněných 30 procent vypsali výběrová řízení právě v Jihočeském kraji.“

„Celý proces je velmi zdlouhavý, protože náš návrh musí schválit vedení kraje a zastupitelstvo. Předpokládáme, že bychom to připravili až za dva roky. Jak jinak dostat cestující na železnici než právě vyspělou technikou,“ uvedl Žemlička.

Zdeněk Žemlička míní, že do výběrového řízení na provozování části regionálních tratí by se mohlo přihlásit více firem.

Provozní ředitel Regiojetu Jan Paroubek doplnil, že jeho firma už své soupravy předvedla ve více krajích a pro potenciální uchazeče o provozování železniční dopravy by nešlo o žádné vyzobávání pomyslných rozinek na dopravním trhu: „Je to takový mýtus. Rozinky v objednávané dopravě vlastně neexistují, veškeré výkony jsou dotovány ze strany objednavatelů.“

„V žádném případě nelze hovořit o rozinkách, žádná trať není lepší nebo horší. Dopravce, který trať provozuje, vykazuje zisk maximálně ve výši pěti procent a je jedno, na jaké trati jezdí. Když kraj vypíše výběrové řízení na nějaký soubor tratí, tak se do něj přihlásíme,“ vysvětlil Paroubek.

autor: Ivan Mls
Spustit audio