Chemický posyp u Želnavy na Prachaticku reguluje vládní výjimka

1. prosinec 2010

S prvním přídělem sněhu se objevily připomínky zejména od řidičů kamionů na nesjízdný úsek silnice první třídy u obce Želnava na Prachaticku. V kopcovitém terénu na trase z Volar do Horní Plané požadovali ošetření vozovky chemickým posypem. Připomínku vznesl také inspektorát Ředitelství silnic a dálnic.

Posypat komunikaci solí v chráněném území ale není jednoduché, řekl ředitel Správy a údržby silnic Prachatice Jiří Růžička: „Na základě připomínky jsme požádali Národní park a Chráněnou krajinnou oblast Šumava o povolení využití výjimky o povolení občasného solení. Nebylo nám to povoleno. Z tohoto důvodu uživatelé komunikace, převážně řidiči kamiónů, by měli být trochu chápaví. Ne, že sypat solí nechceme, ale nemůžeme.“

Vláda skutečně v roce 2005 povolila výjimku pro zimní údržbu silnice mezi městy Horní Planá a Volary. Použití chemického posypu je u Želnavy podle ní možné za kalamitní situace vyvolané hladkou souvislou ledovkou, kdy selhává posyp inertní.

Vedoucí Správy Chráněné krajinné oblasti Šumava Pavel Hubený upozornil, že rozhodnutí o solení komunikace záleží v daném okamžiku na silničářích: „Maximální dávka soli nepřesáhne 1500 gramů na metr čtvereční. Je na silničářích, kdy to budou aplikovat a jak to vyčerpají. Není to tak, že se někdo koukne a rozhodne. Záleží na Správě a údržbě silnic, jak odhadne, jestli posyp může použít a je v souladu s výjimkou. Zároveň musí kalkulovat, aby se vešli do horního limitu aplikované soli.“

Vedoucí CHKO Šumava Pavel Hubený připomněl, že mezi křižovatkou u Soumarského mostu a železničním přejezdem u Lenory je chemický posyp zakázaný bez výjimky. Důvodem je ochrana národní přírodní rezervace Velká niva.

autor: Václav Malina
Spustit audio