Cestujících ve veřejné dopravě ubývá, v budějovickém okrese je mnoho aut

20. říjen 2017

Od roku 2010 z vlaků a autobusů na jihu Čech zmizelo zhruba 10 procent cestujících. Vyplývá to z údajů jihočeského koordinátora dopravy, společnosti Jikord. Úbytek cestujících ve veřejné dopravě teď částečně pomohlo zastavit zavedení takzvaného integrovaného dopravního systému.

Hynek Chromý z Hluboké nad Vltavou se během své cesty do práce vlakem a autobusem stihne každý den pohodlně nasnídat. Jeho cesta do zaměstnání v Českém Krumlově trvá skoro hodinu a půl. „Toho času využívám efektivněji, než kdybych se soustředil na jízdu, na zácpy a srnky u cesty,“ říká.

Od roku 2010 ubylo podle statistik v celé republice v regionální dopravě více než 10 procent cestujících. Když z toho vyjmeme komerční přepravce, kteří nedostávají podporu od kraje, je procento ještě vyšší.

„Jihočeský kraj je silně motorizovaný a například okres České Budějovice patří mezi nejmotorizovanější regiony v celé republice. Je to i důsledkem určitého vylidňování venkovských oblastí, přesunu do satelitů v okolí měst,“ připomíná Ivan Študlar ze společnosti Jikord.

Autobusy městské hromadné dopravy z Hrdějovic do Českých Budějovic využívají podle starosty Jiřího Krupičky nejvíc studenti a senioři. Autobusové spojení je ale výhodné i pro zaměstnance, protože to je blízko a nemusí složitě hledat parkovací místo.

Nejvíc cestujících ubylo v řídce osídlených regionech. „Všude, kde na těch cestách nikdo nejezdí, kde jsou malé vesničky, všechno to, co leží mimo hlavní trasy, je samozřejmě pro veřejnou dopravu méně atraktivní, ale je to potřeba také obsloužit,“ uvádí generální ředitel společnosti ČSAD Autobusy Vladimír Homola.

Jihočeští dopravci chtějí úbytek cestujících zastavit například tím, že zavedli integrovaný dopravní systém. Na cestu vlakem, autobusem i trolejbusem stačí cestujícím jedna jízdenka. Na veřejnou dopravu posílá Jihočeský kraj ročně přes půl miliardy korun.

autor: Martin Pokorný
Spustit audio