Na budějovické sídliště Máj dopadl meteorit. Lidé ho hledají zatím marně

12. prosinec 2017 12:03

Nad Českem proletěl v neděli 3. prosince velmi jasný meteor, odborně nazývaný bolid. Díky kamerovým záznamům ze speciálních přístrojů astronomové zjistili, že jeho úlomky dopadly na území Českých Budějovic.

Astronomický ústav Akademie věd vyzval veřejnost, aby s hledáním meteoritů v okolí sídliště Máj a v lokalitě Zavadilka pomohla.

„Ten náš meteorit by měl vážit asi kilogram, takže by měl být velký přibližně do ruky dospělého člověka. Měl by být na povrchu černý, zřejmě ne úplně hladký. V případě, že je rozlomený, vnitřek bude světle šedý,“ popsala Jana Tichá, ředitelka Hvězdárny a planetária v Českých Budějovicích.

Meteoritů dopadá na naši zemi poměrně dost, ale tenhle by byl opravdu výjimečný. „V podstatě úplná rarita je, když se podaří najít kámen, od kterého máme zaznamenaný průlet atmosférou. Tomu se pak říká meteority s rodokmenem. Víme, odkud přiletěli,“ vysvětlila Jana Tichá.

Najít meteorit už se pokoušel například Pavel Chytra. Se svým nálezem u Jany Tiché ale neuspěl. „Přijde mi to jako nějaká struska, protože je to poměrně lehké na meteorit. Navíc je obrostlý mechem, to by se za týden asi nepodařilo,“ zhodnotila. Pavel Chytra to ale nevzdal a okolí svého bydliště prohledával dál.

Schematické znázornění pádových oblastí pro dva největší meteority. Pravděpodobnost nálezu klesá směrem od středu vyznačených oblastí

Za základní školou na Máji se dokonce objevilo třiceti studentů střední školy automobilní, kteří v čele s učitelem tělocviku Martinem Sedlákem vytvořili rojnici. „Vysvětlili jsme si, jak by zhruba měl být veliký a že nebude v kráteru, ale zřejmě na povrchu. Kluci by měli vědět, co hledáme. Zatím jsme štěstí neměli, ale třeba nalezneme alespoň kousek,“ řekl učitel.

Vědci z Astronomického ústavu Akademie věd žádají případného nálezce, aby jim oznámil svůj objev. Meteorit by prozkoumali a potom by mu ho zase vrátili zpět.