Některé restaurace si EET po prvním dnu pochvalují, jiným přinesla problémy

2. prosinec 2016

Nervozita, zdržování, ale i spokojenost. Restaurace a hotely mají za sebou první ostrý den provozu elektronické evidence tržeb. Podle odhadu ministerstva financí se zavedení elektronického účtování týkalo v první fázi téměř 40 tisíc provozoven.

„Když je jeden člověk u stolu, tak to jde v pohodě, ale jakmile je tam třeba sedm lidí, tak to strašně zdržuje. Předtím jsem jednoduše psala čísla, teď trvá, než to najdu. Bojím se, že lidé budou hodně naštvaní,“ říká Nikola Hofhanzlová, servírka v restauraci v Borovanech.

Příliš dlouho na účtenky nemůže čekat třeba parta stavebníků, kteří sem chodí na oběd. „Máme tři čtvrtě hodiny na oběd i s cestou. Nebudu tady čekat pět minut, než dostanu účet, protože musím být na pracovišti v určitou dobu,“ říká jeden z nich.

„Když dvě party chtějí platit najednou, tak to absolutně nestíháme, protože řemeslníci odchází a chtějí už být v práci. Nevím, jak to budeme dělat,“ dodává Pavel Hofhanzl, majitel malé restaurace v Borovanech, kde si víc než jednu servírku dovolit nemůžou.

Naopak v restauraci v centru Českých Budějovic, kde mají číšníků několik, problém se zavedením elektronické evidence tržeb podle majitele Petra Kliky není. „Každá změna trochu bolí, ale myslím, že to bude jenom k lepšímu,“ komentuje.

Zde číšníci rovnou pracují s tabletem, do kterého zadávají objednávky. Zavedení elektronické evidence tržeb ale znamenalo další náklady. „Musel jsem zakoupit nové zařízení, které mě stálo zhruba 20 tisíc korun. Dále platím paušál za správu toho systému 500 korun měsíčně,“ vyjmenovává majitel.

Jestli nakonec kvůli těmto nákladům na elektronickou evidenci tržeb ještě podraží, uvidí za měsíc.

autor: Romana Lehmannová
Spustit audio