Jan Ostrý

Předseda poroty Jan Ostrý - Foto: Khalil Baalbaki

Předseda poroty Jan OstrýFoto: Khalil Baalbaki

Česká republika

Vyučuje na Pražské konzervatoři a na Ostravské univerzitě. Jako vyhledávaný pedagog je zván k výuce na řadě mistrovských kurzů a k účasti v odborných porotách, např. na Mezinárodní akademii d'Ete v Nice, Akademii múzických umění ve Vídni či Mezinárodní mistrovské kurzy ve Vaduzu.  

Od roku 2011 je stálým pedagogem Evropské flétnové akademie a od roku 2003 se podílí na hudebních seminářích při festivalu Neuberger Kulturtage. 

V koncertní sezóně 1999/2000 byl sóloflétnistou v Národního orchestru v Lyonu, v sezóně 2001/2002 působil na stejném postu v Norské opeře v Oslu a po svém návratu do České republiky též v Talichově komorní filharmonii. Vystupoval na významných koncertech a festivalech, mj. na Styriarte v Grazu, Haydnově festivalu v Eisenstadtu, Dnech Pierra Bouleze v Lyonu a Saint-Étienne, z tuzemských např. na Pražském jaru, Svatováclavském hudebním festivalu a na řadě dalších. 

Spolupodílel se na CD s komorními díly Antonína Rejchy a Jana Ladislava Dusíka, CD Evy Urbanové České Vánoce, souborném provedení kvartetů Jakuba Jana Ryby, kompletu Bachových sonát pro dvě flétny a continuo či na CD Bach Family s komorní hudbou Bachových synů. 

Na flétnu začal hrát u profesora Václava Žilky a poté u profesora Františka Malotína na Pražské konzervatoři. Ve studiích pokračoval na CNR de Versailles a později jako stipendista francouzské vlády na Conservatoire National Supérieur Musique et Danse de Lyon ve třídě proslulého flétnisty Philippa Bernoldä. Studium, během něhož se pravidelně účastnil mistrovských kurzů u předních flétnistů, ukončil jednomyslným udělením prestižní první ceny. 

Jaké bylo Vaše první setkání se soutěží Concertino Praga? 

V červnu roku 1985, když mi bylo 13 let, jsem byl na koncertě vítězů v Rudolfinu nadšen výkonem francouzského flétnisty a absolutního vítěze Vincenta Lucase. Poté jsem si koupil LP s výkony laureátů a jeho hru roky s chutí poslouchal při domácím poslechu. Vincent se později stal prvním flétnistou Orchestre de Paris a po téměř třiceti letech i mým kolegou na kurzech Evropské flétnové akademie v rakouském Fissu. 

Jaký druh hudby máte osobně nejraději? 

Mými obdivovanými skladateli, které si vždy rád poslechnu či zahraji, jsou Johann Sebastian Bach, Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven a Franz Schubert. 

Jak obecně pohlížíte na umělecké soutěže a na objektivitu měření výkonů? 

To je velmi zapeklitá otázka. Počet soutěží v současné době spíše narůstá a dochází tak možná i k devalvaci všech ocenění, takže máme zástupy držitelů různých cen. Z mého pohledu pedagoga je však soutěž přínosem ve zvýšené píli studenta. Pak již jen záleží, jaká se sejde porota a jak tento proces přípravy ohodnotí. 

Co si myslíte o anonymním způsobu hodnocení nahrávek ve srovnání s hodnocením živých vystoupení?
Výhodu vidím v tom, že se porotce může soustředit pouze na poslech nastudovaných skladeb a není rušen žádnými jinými vjemy. Nevýhodou bude zřejmě rozdílná kvalita či způsob záznamu. 

V čem podle Vás spočívá největší přínos hudebních soutěží pro mladé muzikanty?  

Zvýšenou „cvičební“ aktivitu jsem již zmínil. Pro držitele cen jsou pak odměnou koncerty, případné nahrávaní CD či finanční odměny. 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace