Jozef Luptáčik

Jozef Luptáčik - Foto: Khalil Baalbaki

Jozef LuptáčikFoto: Khalil Baalbaki

Slovensko

Studoval na konzervatoři v Bratislavě nejprve u profesora Edmunda Bombaru, později u svého otce, docenta Jozefa Luptáčika, na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. Na VŠMU byl doktorandem ve třídě profesora Jiřího Hlaváče. V současnosti zde působí jako odborný asistent hry na klarinet. 

Na kontě má mnoho nahrávek a koncertoval na Slovensku i v mnoha zemích Evropy, v Japonsku, Kanadě, USA, Mexiku či ve Spojených arabských emirátech. 

Vystupoval se Slovenskou filharmonií, Slovenským komorním orchestrem Bohdana Warchala, Státní filharmonií Košice, Státním komorním orchestrem Žilina či se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu. Kromě sólové činnosti se věnuje také komorní hře. Je členem Slovenského dechového kvinteta – Istropolis Quintet, Akademického dechového tria a Bratislavského dechového okteta. 

Již během studií se zúčastnil mezinárodní soutěže Pražské jaro, zvítězil na soutěži YAMAHA a na Soutěži slovenských konzervatoří v Žilině. Oceněn byl také Zlatou notou Slovenské spořitelny. 

K účasti v Mezinárodní porotě Concertino Praga byl poprvé přizván v roce 2011, letos se těší na setkání s ostatními členy poroty a na výborné výkony mladých talentovaných hudebníků. 

Jaké bylo Vaše první setkání se soutěží Concertino Praga? 

Bylo to roku 2011, kdy jsem byl poprvé pozván do soutěže jako porotce. 

Jaký druh hudby máte osobně nejraději? 

Preferuji klasickou hudbu, které se od malička věnuji. Nejvíce mě potěší koncert špičkového tělesa, ať už orchestru, či komorního ansámblu. Jako pedagoga mě vždy potěší mladický entusiasmus talentovaných studentů a interpretů. 

Jak obecně pohlížíte na umělecké soutěže a na objektivitu měření výkonů? 

Umělecké soutěže jsou určitě dobrou motivací pro mladé interprety. Objektivitu při jejich hodnocení zaštiťují renomovaní členové poroty, kteří jsou do ní nominování na základě své vysoké odbornosti, profesionálních zkušeností, případně pedagogické činnosti. Hodnocení je samozřejmě vždy subjektivní, ovšem pokud se na něm shodne většina porotců, je považováno za objektivní. 

Co si myslíte o anonymním způsobu hodnocení nahrávek ve srovnání s hodnocením živých vystoupení?

V obou případech se musí porotce snažit o zodpovědné posouzení daného výkonu. V případě zvukové nahrávky je výkon „očištěný“ od vizuálního vjemu a hodnotí se čistě umělecká stránka výkonu. 

V čem podle Vás spočívá největší přínos hudebních soutěží pro mladé muzikanty?  

Mladí hudebníci si mohou ověřit své schopnosti při nácviku soutěžního repertoáru, porovnat své schopnosti s vrstevníky, případně vyhrát zajímavé ceny. Velkou motivací může být i koncert vítězů s profesionálními tělesy. 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace