Karel Dohnal

Karel Dohnal - Foto:  archiv autora

Karel DohnalFoto:  archiv autora

Česká republika

Karel Dohnal je laureátem řady významných mezinárodních soutěží (Pražské jaro, Řím, Bayreuth, Ostende, Sevilla, Londýn). Absolvoval Akademii múzických umění v Praze a stáže na vysokých školách v Londýně, Berlíně, Petrohradě a Hilversumu. 

Během své dosavadní kariéry koncertoval v mnoha zemích Evropy, Asie, Severní i Jižní Ameriky. Spolupracoval například s Tokyo String Quartet, Pavel Haas Quartet, sopranistkou Editou Gruberovou, s klavíristy Martinem Kasíkem, Ivo Kahánkem a řadou našich i zahraničních orchestrů.  

Je členem PhilHarmonia Octet, Tria Amadeus a orchestru Státní opery Praha. Natočil několik CD, jak sólového tak komorního repertoáru. Pravidelně vyučuje na kurzech u nás i v zahraničí. Jako pedagog působí také na Fakultě umění Ostravské univerzity. 

Karel Dohnal je rovněž velmi uznávaným a vyhledávaným interpretem soudobé hudby, přičemž premiéroval a inicioval vznik mnoha skladeb sólového i komorního repertoáru řady současných skladatelů. S velkým ohlasem se setkávají jeho výjimečná vystoupení, ve kterých uplatňuje také svůj komediální, herecký a pohybový talent. Jako Harlekin skladatele Karlheinze Stockhausena nebo interpret Pavích příběhů v Koncertu pro klarinet a orchestr Anderse Hillborga sklízí výrazný úspěch u kritiky i posluchačů. 

Je oficiálním hráčem výrobce klarinetů, francouzské firmy Selmer a americké firmy D´Addario Woodwinds. 

Jaké bylo Vaše první setkání se soutěží Concertino Praga?
Soutěže Concertino Praga jsem se zúčastnil v roce 1988. Nahrávání ve studiu 1 Českého rozhlasu na Vinohradech bylo pro mne tenkrát velkým zážitkem. 

Jaký druh hudby máte osobně nejraději?
Rád poslouchám klasiku a jazz. 

Jak obecně pohlížíte na umělecké soutěže a na objektivitu měření výkonů?
Hudební výkon se velmi těžko hodnotí. Nejde totiž nijak přesně změřit či zvážit. Proto nemůže být soutěž nikdy zcela objektivní. Výsledek je vždy kompromisem mezi názory jednotlivých porotců. 

Co si myslíte o anonymním způsobu hodnocení nahrávek ve srovnání s hodnocením živých vystoupení?
Anonymita hodnocení je výhodou. Porotce opravdu hodnotí jen to, co slyší a není ovlivňován vnějšími faktory. Nevýhodou nahrávek je však to, že mívají rozdílnou kvalitu a bývají pořízeny v různých akustických poměrech. Při živém vystoupení také může porotce lépe vnímat kvalitu zvuku, práci interpreta s tónem, časem, akustikou a podobně. 

V čem podle Vás spočívá největší přínos hudebních soutěží pro mladé muzikanty?
Mladým muzikantům přináší soutěže především možnost srovnání se svými vrstevníky. Intenzivní příprava a pódiová zkušenost pod tlakem je také dobrá průprava na budoucí konkurzy o místa v orchestrech. Získání ocenění, spojené s finanční odměnou, výhrou nástroje či nabídkou koncertů je pak jen třešnička na dortu.
 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace