11. ledna  2013  rubrika: Diskuse

Omluva ČRo 6 za mylné uvedení některých informací v pořadu Kaleidoskop

Ilustrační foto - Foto: Fotobanka Stock.xchng

Ilustrační fotoFoto: Fotobanka Stock.xchng

Český rozhlas 6 se omlouvá za mylné uvedení některých informací v pořadu autora Jana Rejžka Kaleidoskop. Týká se to vydání pořadů z 25. 6. 2011, 27. 8. 2011, 28. 1. 2012 a 25. 2. 2012.

Na nesrovnalosti upozornil posluchač Petr Smolek. Zde je korekce těchto údajů podle expertního vyjádření hudebního publicisty Jiřího Tieftrunka (obsahuje přímé citace v kurzívě): 

Sólo v nahrávce Riot In Cell Block #9 nenazpíval Carl Gardner, ale Richard Berry (viz internet a booklet CD). 

Nahrávku Riot In Cell Block #9 nenatočila skupina The Coasters, ale skupina The Robins (Singl Spark 103 byl vydán už v 6/1954, s B-stranou „Wrap It Up“.„leiberstoller.com“, booklet CD)  

Nejúspěšnější písní skupiny The Coasters nebyla Yakety Yak, ale Searchin´; Podle (pro skupinu The Coasters směrodatného) R&B žebříčku Billboardu

Do Síně slávy rock´n´rollu nebyla přijata jako první vokální skupina The Coasters, ale The Everly Brothers; Bylo to 23. ledna 1986, viz statistiky RRHF a za předpokladu, že The Everly Brothers považujeme za skupinu. Jinak to ale ani nelze, dua nikdy zvlášť hodnocena nebyla… Bohužel, v tomto případě i „allmusic.com“ uvádí nesprávně – cituji: Nunn died of a heart attack in 1986, one year before The Coasters became the first vocal group inducted into the Rock and Roll Hall of Fame. 

Jerry Leiber nepsal písničky především pro Elvise Presleyho, ale především pro umělce, o které se staral jako producent; V Elvisově podání to pak byly cover-verze, nebo remaky. Viz třeba seznam skladeb dvojice Leiber / Stoller na jejích internetových stránkách. 

Písnička On Broadway nebyla složena pro skupinu The Drifters, ale pro The Cookies. Potvrzuje to internet, a také statistiky týdeníku Billboard. Jako autoři původní verze pro skupinu The Cookies z roku 1962 jsou uvedeni Barry Mann a Cynthia Weil, jako autoři upravené verze pro The Drifters (1963) jsou už uváděni čtyři autoři – Barry Mann, Cynthia Weil, Jerry Leiber, Mike Stoller.

První velký hit Elvise Presleyho nebyl Hound Dog, ale I Forgot To Remember To Forget; Bylo by potřebné si ujasnit, co přesně znamená slovo „hit“. Ale jestliže rozlišujeme „malý“ a „velký“ hit, má pan Smolek pravdu. Už před „Hound Dog“ měl Presley country jedničku „I Forgot To Remember To Forget“ a dvě popové singlové jedničky, „Heartbreak Hotel“ a „I Want You, I Need You, I Love You“. Viz statistiky Billboardu. 

První hit Etty James nebyl Dance With Me Henry, ale The Wallflower. „Dance With Me Henry“ je název, který dostala rychlá cover-verze písně „The Wallflower“ v podání zpěvačky Georgie Gibbs. Viz statistiky Billboardu. 

První hit Etty James neskončil druhý v žebříčku rhythm and blues, nýbrž první (čtyři týdny!); Viz příslušný žebříček časopisu Billboard. 

Etta James nebyla na sólové dráze od roku 1960, ale už od roku 1955; booklet CD „Her Best“, internet. 

Nejúspěšnější písní Etty James nebyla At Last; nejúspěšnější písní Etty James je „The Wallflower“, viz statistiky Billboardu.  

Etta James nenatočila svoje první album (ani žádné jiné) u firmy Chess records, ale u Argo records; Je to pravda částečně: Úplně první album Etty James vydalo Argo Records, dceřinné vydavatelství Chess Records. Ale „ani žádné jiné“ v závorce není pravda. V sedmdesátých letech vydalo čtyři její alba vydavatelství Chess Records. To první v roce 1973, s názvem „Etta James“ a s katalogovým číslem 50042. Viz statistiky Billboardu a internet.
 
Etta James nevydala píseň At Last rok po prvním samostatném albu, ale půl roku před ním; Singl „At Last“ byl vydán (a bodoval) asi o půl roku dříve než první album Etty James s názvem „At Last !“. Viz Billboard, případně internet. 

Johnny Cash neuspěl až v sestavě The Tennessee Three, ale už v sestavě Tennessee Two; Ale správněji by mělo být uvedeno „ale už s doprovodnou dvojicí The Tennessee Two“. Viz například „Ilustrovaná encyklopedie světové country“ Allan-a Cackett-a. 

Johnny Cash nevycházel z klasického rockabilly, ale z hillbilly – mimochodem klasické rockabilly v té době ještě neexistovalo; „Škatulkovat“ hudební styly bývá mnohdy obtížné a já to dělám dost nerad. Každopádně měl Johnny Cash spíše blíže k hillbilly, než k rockabilly C. Perkinse, E. Presleyho, G. Vincenta, J. Burnetta a dalších. Klasické rockabilly vzniklo v polovině padesátých let, J. Cash začal nahrávat ve stejném roce. Nemohl tedy z rockabilly „vycházet“, mohl jím být nanejvýš ovlivněn. 

Autor:  Redakce ČRo 6

Nové články v rubrice

  • 20. ledna  2013     Audio  rubrika: Diskuse

    Vilém Hejl, muž, který své literární hrdiny nešetřil

    Česká literatura je od dob prvních exulantů rozdělena na tu domácí, a na tu vzniklou v exilu. Mnohé spisovatele, kteří odešli z Čech, svět nepřijal, někteří zůstali i v exilu známí jen mezi exulanty – a někteří se proslavili....

     
  • 26. listopadu  2012 v 17:50       rubrika: Diskuse

    Václav Žák: Studentský protest

    Po odvysílání mého komentáře Rozpačité výročí jsem dostal polemický e-mail od jednoho posluchače. Uvádím ho v mírně zkráceném znění.

     
  • 10. května  2012       rubrika: Diskuse

    Zákon s mnoha otazníky

    Dovolte mi prosím z profesních zkušeností se zamyslet nad poslanci schváleným zákonem o znečišťování ovzduší. Zákon je velmi potřebný. Nesmí však utrpět lidovou tvořivostí, bez hlubších znalostí vzájemně propojené problematiky....

     

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace