25. prosince  2009  rubrika: Svět viděný internetem

Boje o smysl Vánoc

www.newsweek.com - Foto: Dana Josefová

www.newsweek.comFoto: Dana Josefová

Budeme se věnovat diskusím, jež proběhly v médiích koelm Vánoc. Týkaly se nejrůznějších záležitostí, od pozitivního či škodlivého vlivu Santa Clause, až po kulturní debatu na téma náboženské podstaty Vánoc. Přiblížíme vám tedy článek z britského vědeckého časopisu, který byl zcela nepochopen a vyvolal vášnivé reakce na obranu Santa Clause. A dotkneme se takzvané kulturní války v Americe - v ní totiž figurují významně právě Vánoce.

Je Santa Claus postavou hodnou zavržení? U nás a v dalších zemích postkomunistického světa se popularita tohoto pohádkového distributora dárků pro děti začala rozvíjet teprve po pádu komunismu. Jedna generace ale stačila na to, aby každý věděl, kdo je Santa Claus. V některých západních zemích je ovšem tradice dlouhá - a obsahově se tato postavička také nenápadně mění. A letos se objevily články, zda není Santa náhodou docela vážnou hrozbou pro zdraví dětí. Seriozní úvahy se přitom odvíjejí od něčeho, co mělo být původně jenom dobrým vtipem. 

Tak například na internetových stránkách týdeníku Newsweek najdete titulek, který oznamuje, že média na celou věc najela velkou silou. Hned pod ním jsou dva obrázky. Na jednom je Santa se zdravým životním stylem, neboť v posilovně šlape na cvičebním přístroji a měří si kalorie. Druhý obrázek je protipólem zdravě žijící postavičky. Santa Claus v tomto případě drží sklenici jakéhosi nahnědlého moku - zjevně s vysokým obsahem alkoholu - sedí na kupě dárků zjevně společensky unaven a pokuřuje k tomu dýmku. 

Svět obletěl článek z britského lékařského časopisu, který se ptá, zda je Santa vyvrhelem z hlediska vlivu na zdraví společnosti. Australský lékař Nathan Grills v něm dokazuje, že mužík v červených šatech s bíle lemovanou červenou čepicí je špatným vzorem pro děti všude na světě. A tvrdí, že tam, kde je popularita Santa Clause vysoká, si můžete být jisti, že je tam vysoká i míra obezity u dětí. Díky staré britské tradici, spojující brandy a vánoční pečivo, je pravděpodobné, že Santa řídí svoje saně v podnapilém stavu - a je celkově pověstný tím, že nerespektuje dopravní značky, jezdí nepřiměřenou rychlostí a propaguje extrémní sporty, jako je surfování po střechách nebo skoky do komína. 

www.afp.com - Foto:  Český rozhlas

www.afp.comFoto:  Český rozhlas

Uvedený článek spustil lavinu úvah v bezpočtu médií. Některé články doporučovaly, aby Santa konečně přestal jezdit na saních, měl by začít každý den běhat, aby si vylepšil imidž. Jiné ho obviňovaly, že propaguje obezitu. A jeden vyšel dokonce s titulkem "Zloduch Santa". V nějaké formě přinesly původní článek všechny velké zpravodajské společnosti. Například francouzská agentura AFP napsala, že Grills přišel s objevem souvislosti mezi vírou v Santa Clause a obezitou. Podobně informovala své zákazníky i agentura AP - podle ní sedět v náručí Santy znamená zvýšení nebezpečí šíření nakažlivých nemocí. Po velkých agenturách samozřejmě následovalo mnoho lokálních médií. 

Vzápětí přišla ale vlna kritiky. A ta autora původního článku nijak nešetřila. Podle Newsweeku byl Grills doslova "vykuchán" za to, jak nevhodně se o oblíbené postavičce vyjadřoval. Jedny noviny v Atlantě dokonce poznamenaly, že se někdy může stát, že i Scroodge ,se dopracuje k titulu doktora. Jde samozřejmě o narážku, související s filmovým zpracováním povídky Charlese Dickence "Vánoční koleda", ve které je nepříjemný a po všech stránkách špatný hrdina Scroodge podroben tvrdým zkouškám, aby pochopil ducha Vánoc. Další kritici poukazovali na to, že věda se může skutečně dostat občas na scestí. 

Grillsova mailová schránka byla rychle přeplněna výčitkami - a on sám se stal zloduchem, který nemyslí na ni jiného, jenom na to, jak lidem kazit Vánoce. Autorka článku v Newsweeku konstatuje, že doktor Grills musel vypnout svůj telefon pod náporem neustálých stížností. Takže rozhovor s ním se musel nakonec odehrát prostřednictvím elektronické pošty. A ukázala se zajímavá věc. Celá "studie" byla vlastně dobře míněným vtipem. Šlo o satiru na způsob Vánoc v červenci - jakýsi prosincový první apríl. Podle Grillse byl článek skutečně nepochopen, měl totiž spíš podporovat vánoční atmosféru s jistou dávkou humoru. 

Jak vysvětluje, nejspíš nastalo nedorozumění tím, že novináři vůbec nečetli jeho původní článek a reagovali pouze na to, co jim přinesly velké agentury. Samotný autor se tedy nestačil divit, protože jeho "studie" je zjevně humorná od prvního do posledního slova. Stačí se na článek podívat a je vám jasné, o co jde. Ostatně, spoluautorem je karikaturista Brendan Halyday, přičemž prestižní časopisy z oboru medicíny za normálních okolností nevyužívají takových služeb. Agentura AP sice poznamenala, že jde o "lehký článek", ale korelaci mezi Santou a obezitou vzala smrtelně vážně. Problém je, že taková souvislost z vědeckého hlediska neexistuje. 

Jako vědecky opodstatněný fakt se nedá chápat nic, co doktor Grills ve svém článku napsal. Bylo to prostě od začátku do konce vymyšlené. Když se tedy reportérka Newsweeku Ashley Merrymanová zeptala, o jaký výzkum se vlastně jedná, dostala odpověď, že samozřejmě o žádný - byl to prostě jenom vtip. Ostatně, článek vyšel v rubrice "Vánoční karneval", což mohlo pozornějšímu čtenáři naznačit, že asi nepůjde o seriozní výzkumné analýzy. Hned vedle byl vtipný článek, který diagnostikoval upečeného vánočního krocana. Rubrika "Vánočního karnevalu" je prostě míněna jako parodie na odborné články. Čas od času si v nich vědci sami ze sebe vystřelí. 

Agentura AFP přinesla tedy další článek, ve kterém se píše, že Grills nyní tvrdí, že šlo jenom o žert. Mělo by to být samozřejmě tak, že agentura přizná chybu. Způsob, jakým je ale věc popsána, naznačuje, že autor dělá krok zpět kvůli kritice, jíž se mu dostalo. A co je skutečně překvapení, i v druhém článku opakuje agentura AFP neexistující souvislost mezi Santa Clausem a obezitou. V dobrém humoru je ale vždy zrnko pravdy. Santa Claus je hojně využívám výrobci a obchodníky k co největšímu zvýšení prodeje v předvánočním období. Úplně je v něm potlačen duch sympatického světce. Takže lidé by možná měli chtít, aby se jeho jméno až tak komerčně nezneužívalo. A měli by se snažit vysvětlovat svým dětem, že oblíbené postavičky nemusí být vždycky a ve všem dobrým příkladem. 

Znamená to ale, že doktor Grills je Scroodge? V žádném případě. On sám se totiž každoročně obleče do Santova kostýmu a jde roznášet dárky dětem v australských školách. Jak napsal v jedné odpovědi, Santu má rád, ale věří hlavně ve skutečné poselství svatého Mikuláše, který byl nesmírně štědrým člověkem a věnoval všechen svůj majetek na potřeby jiných. Přesně stejný princip je zobrazen v samotném vánočním příběhu - malý Ježíš se stal největším darem pro lidstvo. A jak dodává doktor Grills: "Potřebujeme se vrátit k Vánocům kvůli kráse dávání a lásky". 

Takže je třeba vyjasnit, že doktor Grills nemá nic proti Santovi a nechce ho ani nikomu brát. Byl ale doslova šokován - a snad i naštván - že jeden humorný článek dosáhl neporovnatelně větší publicity, než cokoliv, co doposud dělal. Když totiž tento lékař nepíše zrovna články, degradující Santu Clause, jezdí do Indie, kde se snaží vysledovat způsoby přenosu viru HIV a hledá cesty, jak by charitativní organizace mohly co nejúčinněji pomáhat nemocným. Jinými slovy, snaží se o to, aby lidé byli v reálném životě co nejvíc podobni světci Mikulášovi - tam, kde je to potřebné. Takže jeho článek nakonec přece jen obsahuje docela vážné varování, a sice to, že víra v Santu je ničím, když se porovná s vírou, jakou mají novináři k agenturním zprávám. 

www.time.com - Foto: Míla Koláčná

www.time.comFoto: Míla Koláčná

I letos proběhla v Americe "bitva o Vánoce". Zabývá se tím časopis Time , který konstatuje, že různí křesťané vystoupili proti komercionalizaci Vánoc. Jedním z nich je Bill O´Reilly, který vystupuje v mimořádně populárním televizním programu na stanici Fox News. Když se dostane prosinec do své druhé poloviny, musí být venku sníh, v troubě musí vonět pečivo a obránci křesťanských Vánoc musí vyrazit opět do boje - poznamenává s jistou dávkou ironie zmíněný týdeník. O co jde? Možná vám to bude připadat divné, ale o přání. Zda se má říkat tradiční "veselé Vánoce" nebo "veselé svátky". 

Konzervativní komentátoři v Americe vystoupili proti těm, kteří, jak říkají, nenávidí malého Ježíška. Jedna společnost se rozhodla postavit umělý vánoční strom s křížem místo jeho kmene. Křesťanská organizace Focus on the Family, sídlící v Coloradu, rozběhla kampaň, jež má upozorňovat na případy napadání myšlenky křesťanských Vánoc ze strany obchodníků. Jak konstatuje na svých internetových stránkách, mnoha lidem se nelíbí, že obchodníci vynechávají jakoukoliv zmínku o Vánocích a omezují se na jakési zimní svátky. 

Další článek na internetových stránkách časopisu Time připomíná, že ideologické boje o smysl Vánoc probíhají na Západě dlouhodobě. Američtí konzervativci už dávno varují před hrozbami, které obnáší změna obsahu těchto svátků. Henry Ford kdysi obviňoval židy z pokusů odstranit náboženské symboly ze státních škol. Během McCartyho éry se ozývala obvinění, že změna smyslu Vánoc je komunistickou konspirací. Od 90. let minulého století se dokonce vyhlašuje soutěž, která má upozornit na nejpřehnanější příklady sekularizace Vánoc. 

Skutečný kulturní spor ale nastal až v posledních letech. Jedna z hvězd stanice Fox News John Gibson je autorem knihy "Válka o Vánoce", a ta se stala bestsellerem v roce 2005. Zmíněný Bill O´Reilly prohlásil, že vzít Vánocům jejich podstatu znamená učinit první krok k legalizaci narkotik, eutanásii, legalizování potratů a manželství homosexuálů. A v roce 2006 si objednal deník Chicago Tribune průzkum veřejného mínění, ve kterém 68 % Američanů potvrdilo, že Vánoce jsou podle nich skutečně terčem tvrdých útoků ze strany sekularistů. Podle některých hlasů se dopad podobných debat přeceňuje a někteří liberální komentátoři v celé záležitosti vidí spíš boj o média, než o Vánoce. 

Vraťme se ale zpět do současnosti. Pro mnoho křesťanů je to ale spíš komercionalizace, co považují za nebezpečí pro Vánoce. Pastor Rick Mc Kinley z Portlandu říká, že je to hlavně nakupování a zadlužování se, co dělá lidem starosti. "Když na někoho nedám dost velké peníze, bude si myslet, že ho nemám rád", konstatuje duchovní. Duch Vánoc se podle něj vytrácí nikoliv proto, že vás prodejci v obchodě, kde nakupujete dárky, osloví přáním "Veselé svátky" místo "Veselé Vánoce". "Proč vlastně očekáváme, že obchodníci budou říkat náš příběh" ptá se doslova a dodává "to je přece nesmysl". 

McKinley se zapojil do kampaně, jež má upozornit na přehnané nekupování a komercionalizaci Vánoc. Hnutí si říká "Advent Conspiracy" a závratnou rychlostí se šíří mezi církvemi na čtyřech kontinentech. Video tohoto hnutí na YouTube vidělo více než milión lidí a na Facebooku má desetitisíce příznivců. Podporují ho známé osobnosti a sportovci. Během posledních let věnovala uvedená organizace milióny dolarů na humanitární účely, především na zabezpečení pitné vody pro lidi ve třetím světě. McKinley říká, že peníze, jež utratí Američané v prosinci v obchodech, by stačily k zabezpečení pitné vody pro celý svět. 

Říká, že kdyby více křesťanů změnilo své myšlení o Vánocích, pak by tyto svátky působily změnu jak v náboženském, tak i v praktickém smyslu. Je tedy protagonistou "jiné války o Vánoce", podotýká časopis Time . Myšlenka ho napadla před lety - ve chvíli, kdy seděl a diskutoval s několika přáteli - rovněž duchovními - o Vánocích. S překvapením zjistil, že nikdo se na Vánoce vlastně netěšil. Místo toho, aby připravovali věřící na důležité křesťanské svátky a byli jejich průvodci adventem, bojovali proti komerčnímu aspektu Vánoc a prosinec byl pro ně nejtěžším obdobím roku z hlediska komunikování jakékoliv duchovní zvěsti. 

Rozhodli se tedy pro radikální experiment. Vyzvali věřící, aby dali méně peněz na dárky pro své blízké a část peněz aby věnovali na charitu. Ze začátku nebyla odezva jednoznačná. Lidé nevěděli, jak reagovat a některým se myšlenka vůbec nezamlouvala. Rodiče říkali "jak to vysvětlíme dětem?" Pastor ale vysvětlil, že nejde o to, aby děti nedostaly dárky - nýbrž o to, aby více přemýšleli a méně nakupovali. Aby se snažili vyjádřit lásku i jinak než drahou hračkou. Když pak lidé pochopili nový koncept Vánoc, okamžitě se jim to zalíbilo. A z mnoha z nich spadlo břemeno předvánočního stresu. 

Hnutí Advent Conspiracy se v řadě ohledů ztotožnilo s argumenty konzervativních křesťanů, kteří obhajují smysl Vánoc. I oni používají populární heslo, které se v angličtině rýmuje a v překladu zní: "Ježíš je důvodem těchto svátků". Náboženská pravice ve Spojených státech chápe dlouhá léta sekulární kulturu jako svého nepřítele. Místo kritiky konzumního přístupu k těmto svátkům se ale pustili do jiných zápasů. McKinleyho hnutí tedy bojuje na dvou frontách. Na jedné tvrdí, že Vánoce nejsou jen o pečení, zdobení a měsíčním nakupování, jak by to chtěli vidět sekularisté. Na druhé přesvědčují obchodníky, že i jejich prodej by měl mít víc než jen komerční smysl. 

Nejmenovaný kazatel, který se stará o mládež a podporuje Advent Conspiracy, říká, že když začnete lidem vysvětlovat smysl Vánoc a pustíte se proti proudu obchodní mašinérie, v níž se každý rok točí 450 miliard dolarů, není to jednoduché. Ukazovat lidem, že Vánoce mohou strávit i jinak, to si žádá hodně trpělivosti. A touto větou končí článek na internetových stránkách časopisu Time

Dnešní vydání pořadu Svět viděný internetem končí. Relaci, ve které vás seznamujeme s nejzajímavějšími články světových médií, můžete slyšet každý den od 19:10. Zvukový záznam pořadu naleznete v sekci Rádio na přání. Některé vybrané pasáže si můžete přečíst také v Týdeníku rozhlas . 

Autor:  Daniel Raus

Nové články v rubrice

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas